Çocukların sorumluluk bilinciyle hareket etmesi için ne yapmak lazım? PluSmile programını geliştiren Esin Aybar’ın bu konuda tavsiyeleri var.
Çocuk ve ödev söz konusu olunca, akan sular duruyormuş. Bunu geçen haftaki yazıdan da anladım... Öncelikle gelen mailler ve yorumlar için çok teşekkürler. Öğrenci penceresinden baktığımız bu konuya şimdi bir de uzman bakış açısı ekleyelim mi? Esin Aybar, 12 yıl İngilizce öğretmenliği yaptıktan sonra öğrencilere daha farklı şekilde yardımcı olmak için yönünü öğrenci koçluğuna doğru çevirmiş. Özellikle de dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu yaşayan öğrencilerle çalışıyor. Ama biz kendisiyle DEHB tanısı almamış olan öğrencilere yönelik konuştuk daha çok. Çocuklarımızın ödevlerini de, hayatlarını da planlamaları için asıl ihtiyaç duydukları noktanın ‘yönetsel beceriler kazanmak’ olduğunu vurgulayan Aybar, bunun için de PluSmile programını geliştirmiş. 8-18 yaş aralığındaki çocuklara yönelik programda, ders çalışma sürecini verimli kılmanın yollarını öğreten Aybar, bunun için sekiz adım belirlemiş. Bakın ne tür tavsiyelerde bulunuyor:
Canın istemese de çalış
“Hayatınızı planlayın. Günlük faaliyetlerinizi sıralayın ve bir takvime yazın. İkinci olarak planlarınıza sadık kalın ve uygulayın. Ödevleriniz ve sınavlarınız için sizden ne istendiğini anlayın. Üçüncü nokta ise canınız istemese de dersinizi çalışmanız gerektiği. Çünkü ders çalışmak isteğe bağlı bir durum değildir. Karar verin ve her gün aynı saatte ders çalışın. Dördüncü nokta çalışma ortamının düzenlenmesi. Dikkat dağıtan unsurların, çalışma ortamından uzaklaştırılması gerekiyor. ‘Ders çalışmak zor, öğretmenimi sevmiyorum, okumak zor geliyor’ gibi olumsuz düşüncelerden kaçınmak ve derse odaklanmak da beşinci adım. Öğrenmeyi kolaylaştıracak yöntemler bulmak önemli. Bunun için anahtar kelimeler seçilebilir. Anlamadığınız konuyu anlatarak öğrenebilirsiniz. Bu da yedinci adım. Ve son olarak, hikayeleştirerek ders çalıştığınızda konuyu hatırlamanız kolay olur. Bazı şeyler unutulur ama hikayeler akılda kalır ve unutulmaz.”
Anne-baba yardımcı rolde
Şimdi siz diyeceksiniz ki “İyi hoş da çocuklarımız bu adımları nasıl atacak?” Biz, burada yardımcı rollerdeyiz. Çocuklarımıza bu becerileri ve alışkanlıkları kazandırmada destek kuvvet olmamız gerekiyormuş. Yani her gün aynı saatte ders başına oturtmak, ödevini yaparken gereken soruları sorarak ilerlemesi konusunda yardımcı olmak, bazen yanlış yapmasına izin vermek. Sanırım hepimiz özellikle son noktada tıkanıyoruz. Aybar, “Anne babalar için çocuklarının yanlış yaptığını görmek ve gözlerini kapatmak zor” diyor ve örnek veriyor:
“Çocuğunuz ödevini okulda unuttuysa siz bir yerlerden bulmaya çalışmayın. Bu gibi durumlarda sonucunu görerek öğrenebilir. Yanlış yapmalarına izin vermemiz gerekiyor.”
Annenin ajandası
Geleceğin sanatçıları Sulukule’de
İstanbul’da birçok ünlü sanatçının yetiştiği ve büyüdüğü semtlerden biri olan Fatih ilçesi sınırlarındaki Sulukule semti, Fatih Belediye Başkanı Mustafa Demir’in hayata geçirdiği ‘Sulukule Sanat Akademisi’ projesiyle gençlere konservatuar düzeyinde ücretsiz eğitimin verildiği bir merkez haline geliyor. Akademide verilen eğitimler kapsamında, 7-14 yaş arasındaki çocuklar ve yetişkinler, usta eğitmenlerden müzik eğitimi alma şansı yakalıyor. 58 değerli hoca eğitim verdiği mekanda, Avusturyalı bir piyano hocası da bulunuyor.