Ülkemizin dünyada en fazla bilinen markası Türk Hava Yolları (THY) ateş hattında. Rakip firmalar, Türkiye’yi çekemeyen devletlerin propaganda araçları saldırmıyor THY’ye, hayır; kendi ülkemizin en kıskanılan markasını yaralamak için hiçbir fırsatı kaçırmıyan bizim medya...
THY ülkenin en fazla medya reklâmı veren firmalarının ilk sıralarında yer aldığı halde hem de...
Gazetelerin reklam bölümleriyle haber merkezlerinin birbiriyle ilintisi bulunmadığından söz edilir ya, bunun doğru (!) olduğunu ispatlıyor THY’ye saldırılar...
Ya da bir başka şeyi...
Son saldırılar iki alanda yoğunlaşıyor: Uçakta hizmet sunan personelin yeni kıyafetleriyle ilgili çalışmalar... Bazı hatlarda alkol sunumunun kaldırılması...
Hosteslerin etekleri uzatılıyor, başlarına fes geçiriliyor, sırtlarına da kaftan giydiriliyormuş... “İşte fotoğrafı” diye ‘yeni kıyafet’ olduğu öne sürülen görüntüler sunuluyor... Kıyafetleri hazırlamakta olan modacı, “Bunlar onlarca tasarımdan sadece birkaçı, çok farklı tasarımlarım da var” diyedursun, ilk görüntüler üzerinden son kararmış gibi yorumlar yapılıyor...
Bazı hatlarda alkol sunumunun kaldırılması daha ciddi bir saldırı konusu... Sanki dünyanın bütün havayolları her hatta alkollü içki sunuyor ve bir tek THY bu uygulamaya kısıtlama getiriyor... Gürültüyü duyan böyle bir evhama kolayca kapılabilir.
Kıyafet ve alkol kısıtlaması birarada Türkiye’nin farklı bir yöne doğru yol aldığının kanıtı olarak tartışılıyor. “Muhafazakârlaşıyoruz, hayat tarzlarına müdahale THY’ye de sıçradı” deniliyor...
Acaba öyle mi? Acaba her havayolu şirketi alkol sunuyor mu yolcularına? Yoksa THY, ismi önünde ‘İslâm cumhuriyeti’ sıfatı bulunan ülkelerin havayollarının peşine mi takılmış durumda?
Amerika’nın iki büyük havayolu, US Airways ve United yolcularına alkol ikram etmiyor; hem iç hatlarda hem de dış hatlarda... Air Canada, AirAsia, Austrian Airlines, Bangkok Airways, Egyptair, Finnair, Jetblue Airways, Royal Brunei Airlines, Spirit Airlines, Thai Airways de, kimi yalnız iç hatlarda kimi hem iç hem de dış hatlarda, alkol ikramı yapmayan havayolları...
Listeyi konuyla ilgili bir örgütün internet sitesinden aynen aldım. Görüldüğü gibi, tek bir mahallenin tercihiyle izahı zor bir durum söz konusu. Küçük bir araştırmayla, hava yolu şirketlerinin giderek yaygınlaştırdıkları ‘non-alcoholic beverages’ uygulamasının, uçuş güvenliğiyle ilgili olduğu anlaşılıyor.
Neymiş? THY’nin alkol servisinden vazgeçtiği hatlarda benzer bir uygulama başka havayolları tarafından yıllar önce başlatılmış... Başta ABD ve Kanada gibi ülkelerin havayolları tarafından...
Daha daha neymiş? Uçuş personeli üniformaları için yapılan hazırlık çalışması henüz bitmemiş; tasarımı hazırlayan modacı, kıyafetlere verilecek son şeklin, koparılan gürültüyü hak etmeyeceğini söylüyor...
Öyle anlaşılıyor ki, ortalık yatıştığında, ülkemizin en bilinir markasını kendi ellerimizle sakatladığımız gerçeğiyle baş başa kalacağız. Başka ülkelerde milli havayolları birbiri ardına iflâs ederken bayrağımızı dünyanın dört bir tarafında şerefle dalgalandıran, yıllık cirosu 5 milyar doları bulan, bu yıl 46 milyon yolcu taşımayı hedefleyen THY’nin...
Vardır bir sebebi... Ama ne?