Tpsos OTX 20 ülkede 15.551 denekle televizyon seyretme alışkanlıkları araştırması yapmış. Denek sayısı 20 ülke için fazla değil belki ama araştırma çok şey söylüyor. Sonuçların en çarpıcı yanı yaş dağılımıları ve internet üzerinden televizyon seyretme alışkanlığımız.
Masaüstü veya dizüstü bilgisayardan TV izleyenlerin yaş gruplarına göre dağılımı: 35 yaş altı %35; 35-49 yaş arası %25; 50-64 yaş arası %1 Yani giderek klasik reyting ölçümleme sistemi devre dışına çıkacak. Bunun yerine çok daha ölçülebilir olan internet oranları gelecek. Tek sıkıntı internet seyircisinin demografik yapı olarak daha belirsiz kalması. Eğitim, gelir grubu nedir, reklam hedef kitlelere nasıl ayrılacak orası çok belli değil...
***
Araştırma sonuçlarında dikkat çeken bir nokta daha var. Üstelik bu sonuç sadece televizyonları değil Gsm şirketlerini de alakadar ediyor. Mobil cihazlardan TV programı seyretmeyi seven ülkeler arasında Türkiye üst sıralarda., Güney Kore %26, Çin %25, Hindistan %21 ve Türkiye %20 ile sıralanmış. Bu oran 4G teknolojisinin yayılmasıyla birlikte daha da aratacaktır, bu da Gsm şirketlerini alakadar eder ama televizyonların çıkarması gereken payı da es geçmeyelim.
Daha çok insanın ekran başında olduğu prime-time yakın bir gelecekte değil ama orta vadede kişisel hale gelecektir. Yani yayınlar ulaşılabilir oldukça, insanlar kendi müsait saatlerine göre kendi programlarını oluşturacaklar.
***
Daha çok platformlarda yer alan video on demand yani isteğe bağlı dizi ya da film seyretme alışkanlıklarının en düşük çıktığı ülkelerden birisi de Türkiye. Ortaya çıkan tablo çok şaşırtıcı değil zira bu bu özellikle hem her kutuda yok hem de içerik istenildiği kadar zengin değil.
Buna karşın internetten televizyona video akışı (streaming) yöntemi yüzde 44 ile en yaygın Türkiye’de kullanılıyor. Seyircinin yeniliklere ne kadar açık ve bu iş için gelişen teknolojilere para ayırdığını gösteren önemli bir veri bu. Aynı zamanda kanallara da yayınları internette bulundurma konusunda önemli mesajlar veriyor.
***
Sonuçları toplayınca yüzde 100’ün bölümleri olmadığını görüyorsunuz. Zira seyirci genellikle birden fazla yöntemi kullanıyor. Ama sonuç olarak günümüz teknolojisi, klasik yayıncılık anlayışını, ölçümlemeyi değiştirmeye başlamış bile.
Eskiden vericilere yatırım yapılırdı şimdi internet ve mobil uygulamalara yatırım daha önemli hale geldi. Televizyon seyretme alışkanlarımız değişiyor ama değişmeyen televizyon yayınlarına duyduğumuz ilgi.