Haber kanallarında tecrübeli muhabirlerin sahada olmasının önemli olduğu günlerden birine uyandık yine.
Uzatmadan konuya gireyim: Daha önce hiç toplumsal olay takip etmemiş bir muhabir canlı yayında en ufak polis müdahalesini 3. Dünya Savaşı çıkmış gibi anlatabilir, ekran başındaki seyirci de çok kötü şeyler yaşandığı hissine kapılır.
Tecrübeli bir muhabirse ekranda panik yapmadan konuşur, benzer durumları gördüğü için mukayese yapar. Ekran başında izleyenler de dehşet duygusuna kapılmazlar...
Son dönemde tecrübeli muhabirlerin çoğu masa işine geçti. Bunun muhabir maaşlarından başlayan çeşitli sebepleri var.
Ancak sahayı boş bırakmamak da çok önemli özellikle böyle zamanlarda. Sadece muhabirler değil editör masasında oturan kişilerin tecrübesi de çok önemli. Bakalım kanallar bugün nasıl bir sınav verecekler?
Görüntü haberler...
Bir gazeteye ortalama 130 ile 150 tane haber girer. Bazı gazetelerde fotoğrafı olmasa bile önemli haberlere mutlaka yer ayrılır. Bir de sadece resim için yapılan haberler vardır. Mesela Ayşe Hatun Önal, “Bol bol küfür ederim” demiş ya, bu cümle sadece fotoğrafı kullanılsın diye haber olur. Güzellik yaşarken ayrıcalık sağlar deniliyor ya tam olarak öyle değil maalesef. Mesela sıradan bir kadıncağız cinayete kurban giderse sadece nüfus kağıdı fotoğrafıyla kısa haber olur. Ama cinayete kurban giden güzel bir kadında Facebook’taki fotoğraflardan biri alınır, resim büyük kullanılır, haber sayfa manşetine bile çıkabilir.
Televizyonlarda da durum çok farklı değil maalesef. Dünyadaki bir sürü gelişme görüntü yok diye es geçilir ama Kim Kardashian ya da benzeri birisinin garip bir tavrı ya da sıradan bir hırsız-polis kovalamacası dakikalarca haber yapılır. Tamam televizyonculuk görselliğe dayanan bir iş ama bazen sadece görüntü var diye haber yapmak da garip oluyor...
Reklamlar ve sosyal medya...
Gördük ki sosyal medya artık reklam kampanyalarını değiştirebilecek güce ulaştı. Eskiden reklamları değerlendirmek tekel durumundaydı. Reklam seyirci, dinleyici ve okur için yapılıyorsa önemli olan onların üzerinde uyandırdığı etkidir. Mesela “işimiz insan” diyen banka reklamı iyi bir örnek bu duruma.
Para söz konusu olsa bile insanların önemli olanın kendileri olduğuna inanmak isterler. Değişik iş olsun diye ajans zorlamaların sonuçları sıkıntı yaratmamalı...