TBMM Anayasa Komisyonu, dokunulmazlıkların kaldırılmasına ilişkin anayasa değişikliğini görüşmeye bugün başlıyor.
Komisyonda iki maddelik AK Parti önerisi görüşülecek.
Öneri ve gerekçeler: Buna göre, değişikliğin yürürlüğe girdiği gün mahkemelerden Adalet Bakanlığı, Başbakanlık ve TBMM’ye ulaşmış bütün dokunulmazlık talepleri 15 gün içinde ‘gereği yapılmak üzere’ mahkemelere iade edilecek. Bu dosyalarla ilgili Anayasa’nın 83. maddesindeki “suç işlediği ileri sürülen bir milletvekili Meclis kararı olmadıkça tutulamaz, sorguya çekilemez, tutuklanamaz ve yargılanamaz” hükmü uygulanmayacak.
AK Parti ‘neden bu yolu önerdiğini’ gerekçede şöyle açıklıyor: “Terörle mücadele konusundaki yoğun kamuoyu beklentisini karşılamak, ancak hem bunu gölgeleyecek istismarları, hem de TBMM’nin kilitlenmesini önlemek.”
Sadece terör gerekçeli dosyalar getirilseydi HDP’ye ‘bizi siyasetten dışlıyorlar’ istismarı için fırsat verilecekti.
Bütün dosyalar anayasa ve içtüzüğe göre işleme konulsaydı, bu kez de Hazırlık Komisyonu, Karma Komisyon ve Genel Kurul’da her fezleke ve her milletvekili için ayrı ayrı görüşme ve oylama yapılacak; böylece haftada 3 gün toplanan TBMM Genel Kurulu’nda 700’e yakın fezleke 8 aydan fazla zaman alacaktı.
Komisyon aşaması: Komisyon’un 25 üyesi var; AK Parti 14, CHP 6, HDP 3 ve MHP 2.
Yani karar almak için AK Parti oyları yeterli.
Ancak bugün karar verilmeyecek, ‘makul süre’ tartışılacak.
Bütün partilerin komisyon üyesi olmayan milletvekilleri de oturumlara katılacak.
Muhalefet partileri çok sayıda önerge vererek, önerge üzerinde konuşarak uzatmaya çalışacak.
Bu durum 4+4+4 sisteminin tartışıldığı Mili Eğitim Komisyonu oturumunu hatırlatıyor; bir hafta sürmüş, bir CHP milletvekili tam 12 saat konuşmuştu. Bir CHP milletvekili de Milli Eğitim Bakanı Nabi Avcı’nın başına ‘bant tankı’ atmıştı.
Komisyon Başkanı Mustafa Şentop da “Gerekirse hafta sonu da çalışırız” diyor.
Ancak ‘ilanihaye’ sürmeyecek.
AK Parti, ‘yapılan tartışmalar yeterli, her şey konuşuldu’ anlamına gelen ‘yeterlilik önergesi’ vererek noktayı koyacak.
Bunun için AK Parti’nin üye sayısı yeterli.
Bahsettiğimiz Milli Eğitim Komisyonu örneğinde de aynı karar alınmış, muhalefet ‘komisyon şartı gerçekleşmedi’ diye AYM’ye başvurmuş, ancak AYM komisyon kararını doğru bulmuştu.
330 mu, 367 mi?: Genel Kurul’daki oylamada AK Parti (316) ve MHP’nin (40) ‘firesiz’ oy vermesi bekleniyor. İki partinin sayısı ‘referandum’ için (330) yeterli, ancak referandumsuz anayasa değişikliği için gereken sayıya (367) ulaşamıyor. Ancak CHP’den de en az 12 oy geleceği ve referanduma gerek kalmayacağı güçlü bir beklenti.
AYM ve Paralel endişesi: Dosyası gelen ve dokunulmazlığı kaldırılan milletvekili, anayasa değişikliğinden sonra aynı suçtan dosya açılan ve dokunulmazlığı devam ettiği için yargılanmayan bir başka milletvekilini gerekçe göstererek AYM’ye ‘eşitlik ilkesi’ne aykırılık iddiasıyla başvurabilir. AK Parti, teklifin gerekçesinde ‘başvurulamayacağını’, zira AYM’nin yetkisinin ancak ‘bugünkü usulle kaldırılan dokunulmazlıklarda geçerli olduğunu’ öne sürüyor, ancak MHP bunun yasa metnine yazılarak ‘garantilenmesini’ istiyor. Eğer süre ‘değişiklik tarihi’ ile sınırlanmaz, dönem sonuna kadar gelecek dosyalar için açık bırakılırsa bu kez de dokunulmazlık tümden kaldırılmış olacak.
İkinci endişe de yargıda hala bulunduğu düşünülen ‘paralel’den... Bazı savcı ve hakimlerin çok sayıda milletvekili hakkında manipülatif dosyalar hazırlayıp gönderebilecekleri, buna da çözüm getirilmesi isteniyor.
Zira dosya sayısı her geçen gün artıyor.
600 dosya, 135 milletvekili: Başbakan Ahmet Davutoğlu 17 Mart’ta çağrı yaptığında ‘506 dosya’ demişti;
Önergenin verildiği 12 Nisan’da sayı 562’ye çıktı.
26 Nisan’da 600’ü aştı.
Anayasa değişikliğine kadar 700’ü bulması bekleniyor.
Dosyalarda adı geçen milletvekili sayısı ise 135’e çıktı. (27’si AK Partili, 51’i CHP’li, 49’u HDP’li ve 7’si MHP’li, biri bağımsız.)
Bir hafta bu konuyu konuşacağız.
Umarım bu kez ‘tanksız’ geçer...