24-25 Şubat 2018 tarihlerinde gerçekleştirilecek olan TÜRSAB Genel Kurulu’nda 5 bin civarında delege TÜRSAB’ın geleceği için sandık başına gidecek. Türk turizminin geleceğini, seyahat acenteleri bacağında yapılandırılmasında birincil dereceden önem arz eden bu seçim adeta bir dönüm noktası. Şimdiden ülkemiz turizmine, seyahat acentelerimize ve kamuoyuna hayırlara vesile olmasını dilerim. TÜRSAB Başkan Adayı Firuz Bağlıkaya “Aziz milletimizin, meslektaşlarımızın desteğiyle vatan aşkıyla TÜRSAB’da tarih yazmak için göreve talibiz” diyerek sorularımı yanıtladı...
Turizmde yeni eğilimler nelerdir? Türk turizm sektörü bu trendlere hazır mı?
Turizmdeki yeni trendlerin adresi Türkiye’yi gösteriyor. Son yıllardaki turizm eğilimlerine baktığımızda, özgünlük arayışının öne çıktığını görüyoruz. Artık turist, gittiği ülkede turist olarak görülmek istemiyor. Yerel halkla kaynaşmak, farklı deneyimler yaşamak, gittiği ülkenin yerel mutfağını tatmak istiyor. Ülkemiz insanının misafirperverliği, Türk mutfağının, bizlerin bile her gün farklı bir keşifle hayran kaldığı inanılmaz tatları, 7’den 77’e herkese uygun turizm alternatifleri ve kültür, Türkiye’yi özgünlük açısından rakipleri arasında eşsiz kılıyor. Türkiye sadece Dünyanın 7 Harikasından 2‘sinin bulunduğu bir ülke değil, her bölgesi, her köşesi ile Harikalar Diyarı.
Dünya bir taraftan da 4.0 diye adlandırılan yeni bir sanayi devrimi yaşıyor. Fiziksel nesnelerin birbirleriyle bağlantılı olduğu iletişim ağı olarak isimlendirilen nesnelerin interneti, yapay zeka gibi kavramlar günlük hayatımıza çoktan girdi. 2020 yılına kadar, 25 milyondan fazla uygulama ile dünyada dört milyar insanın birbirine nesnelerin interneti ile bağlanacağı tahmin ediliyor.
Yakın gelecekte turizm sektörünün de bu gelişmelere uyum sağlaması gerekiyor. Y ve Z olarak adlandırdığımız teknolojiye bağımlı yeni kuşakların ihtiyaçlarına da cevap vereceğimiz turizm ürünleri geliştirmemiz ve sürekli macera ve farklılık arayan bu kuşakları iyi takip etmemiz ve anlamamız lazım.
Artık aileler, çocukları ve anne babaları ile birlikte tatil deneyimi yaşamak istiyor. Farklı nesillerin, yaş gruplarının tatil ihtiyaçlarına ve taleplerine aynı anda cevap verebilen ve buna göre ürünler sunan ülkeler rekabette bir adım öne çıkacak. Bu bağlamda, ülkemizin turizmin her alanında sunduğu ürünler ve deneyimler bir kez daha ülkemizi avantajlı ve rakipsiz bir konuma getiriyor.
Türkiye dünya turizm pastasından yeteri kadar pay alıyor mu?
Ülkemizin zenginliklerine ve potansiyeline baktığımızda, dünya turizminden aldığı yüzde 2.5’luk pay maalesef yeterli değil. Her ne kadar ülkemiz dünya turizm liginde ilk 10 ülke arasında yer alsa da hak ettiği yer ilk 3. İnanıyoruz ki, Bakanlığımız liderliğinde, kamu özel sektör sinerjisi ile yapacağımız tanıtma ve pazarlama faaliyetleri ile önümüzdeki 5 yıllık süre içinde bu payımızı iki katına çıkaracağız. Ülkemizdeki kadar turizm çeşidi sunan ve bunu fiyat kalite dengesini bozmadan sunan başka bir ülke yok.
Türkiye’ye gerçekleşen turizm hareketlerinde seyahat acentelerinin rolü nedir?
Dünyadaki turizm hareketlerinin yüzde 70’i hala seyahat acenteleri vasıtasıyla organize olarak gerçekleşiyor. Ülkemizde de bu oran aynı yine aynı şekilde. Bu nedenleri seyahat acentelerinin ülke turizmindeki rolü çok büyük. Hızla dijitalleşen dünyada bu oranın yakın zamanda çok düşeceğini tahmin etmiyorum. Ama bizler de her gün değişen dijital dünyadaki gelişmelere süratle adapte olmalıyız. Pazarlama ve tanıtım faaliyetlerimiz de dijital dünyanın, büyük verinin sunduğu imkanlardan daha çok yararlanırsak kişiye özel paketler ve yeni ve farklı deneyimler sunan turizm ürünleri oluşturarak avantaja dönüştürerek pozitif fayda sağlamak mümkün.
Turizmin ekonomideki yeri nedir?
Turizm sektörü çok iyi bir yıl olarak değerlendirdiğimiz 2015 yılında, ülkemize 30 milyar dolar döviz geliri sağladı. 2018 yılında bu rakamı geçeceğimize inanıyorum. Ülkemizde ihracat şampiyonu olan otomotiv sektörüne baktığımızda 28 milyar dolarlık bir ihracat söz konusu. Ancak, ithal girdilere baktığımızda net katkısı 2 milyar dolar civarında. Otomotiv sektörünü takip eden tekstil sektörünün ihracat rakamı 17 milyar dolar net katkısı 15 milyar dolar civarında. Bu sene 26 milyar dolar turizm geliri elde ettiğimiz sektörde, yurtdışına giden vatandaşlarımızın yaptığı 5 milyar dolarlık harcamayı düşünce 21 milyar dolarlık ekonomimize net bir katkısı var. Turizm sektörü bacasız bir sanayi olarak ülke ekonomisine en büyük katkıyı sağlayan 1 numaralı sektör. Dış Ticaret açığımızın yüzde 27’sini kapatıyor. Toplam istihdamımızın yüzde 10’unun oluşturuyor. 2023 yılında ulaşacağımız 50 milyar doların üzerinde turizm geliriyle ekonomiye ve istihdama katkısı çok çok daha büyüyecek. Turizm sektörü tek başına Cari açığımıza kapatacak bir potansiyele sahip.
Türkiye Seyahat Acenteleri Birliği Başkan adayısınız? Göreve geldiğinizde neler yapacaksınız?
Önümüzdeki hafta sonu 24-25 Şubat tarihlerinde Türkiye Seyahat Acentelerinin Genel Kurulu yapılacak. Yaklaşık 5000 delege, Türkiye Seyahat Acenteleri Birliğinin yeni yönetim kadrosunu seçecek. Biz de Değişim Hareketi olarak, yönetime aday olduk. Dünyada hızla büyüyen turizm sektöründe, yeni eğilimlere ve gelişmelere ayak uydurabilmek için TÜRSAB yönetiminde değişikliğe ve yeni bir bakış açısına ihtiyaç olduğuna inanıyoruz. Projelerimizle seyahat acenteciliği sektörünün geleceğine yön verecek, önümüzdeki 20 yılın yol haritasını çizecek stratejimizle turizm sektörünü çok daha ileriye götürmek için yola çıktık. Bakanlığımızla el ele, tüm bölgelerimizde kalkınmayı ve toplum refahını artırmak için yurt içi ve dışında etkin tanıtma ve pazarlama çalışmalarını yürüteceğiz. Sektörün önüne tıkayan yasalarda yeni düzenlemelerle, rekabetçi dünyada rakiplerimiz arasında takip eden değil, takip edilen lider turizm ülkesi olma hedefiyle hareket edeceğiz. Turizmin tüm paydaşlarıyla ortak akıl ve vizyon ile ülkemizin dünya turizminde hak ettiği payı almak ve sürdürülebilir bir turizmle gelecek nesillere örnek bir sektör bırakmak istiyoruz. Ekonominin lokomotif sektörü turizmin hızını hep birlikte artıracağız. Her alanda olduğu gibi turizm sektörümüz yepyeni bir başarı hikayesi yazacak. Bu hikayeyi, kamu-özel sektör vizyonu ve milletimizin desteği ve vatan aşkı ile yazacağız