Polonyalı yönetmen Andrzej Jakimowski’nin konuya ve karakterlerine dürüst ve gerçekçi yaklaşımı onun iddialı değil samimi olduğunu gösteriyor. Başrol oyuncuları değilse de, filmin kadrosu büyük ölçüde görme engelli oyunculardan oluşuyor. Yer yer fazla duygusal olmakla birlikte, aksiyon dışında bir seyirlik arayan izleyiciler için az seçenek bulunan şu haftalarda şikayet edilmeyecek bir film.
YÜREĞİNİZİ AĞZINIZA GETİRECEK
Jakimowski mizansenini gündelik hayatta bir görme engellinin sürekli karşı karşıya olduğu sorunları ve riskleri işiterek algılamasının nasıl bir şey olduğunu hissettirme üzerine kurmuş. Yakın planlar kullanarak bize dar bir görüş alanı sunuyor. Sonuçta biz filmi gözlerimizle izliyoruz ama yönetmenin gayreti ve becerisi sayesinde sesler aracılığıyla çevreyi algılamanın nasıl bir şey olduğunu da ıskalamıyoruz...
Jakimowski filmindeki çatışmayı hayal etmek ve görememek üzerinden sağlıyor. Hayallerin Ötesinde Lizbon’da bir enstitüde geçiyor. Buraya yeni gelen Ian adlı eğitmen öğrencilerine herkes kadar özgür bir hayat sürebileceklerine dair ilham veriyor. Onları kendilerini hayatın zevklerinden mahrum bırakmamaya, dünyadan soyutlanmış yaşamamaya teşvik ediyor. Bir görme engelli için elzem sayılan bastonu kullanmayı reddedip gelişmiş işitme duyusuna dayanarak hareket eden, seslerin yankısına ve genel olarak akustiğe dayanarak görme engelli olduğunu fark ettirmeden hareket eden, eksantrik bir adam Ian... Aralarında romantik bir yakınlaşma olan öğrencilerden Eva ile şehirde bir yürüyüşe çıktıkları sahneyi yönetmenin çok iyi hesaplanmış mizanseni sayesinde yüreğiniz ağzınıza gelerek izleyeceksiniz!
Öte yandan Ian’ın esas gelişmiş yeteneği hayal gücü! Göremediği her şeyi hayal ediyor, diğer duyularından yola çıkıyor ama bunun ne kadarının somut anlamda doğru olduğu belli değil. Peki bir önemi var mı? Filmin bir meselesi de bu... Enstitüdeki doktorun ortaya koyduğu bilimsel gerçeklik görme engellileri kendilerini-haklı olarak-sakınmalarını, hep dikkatli olmalarını ve kaçınılmaz biçimde ‘kısıtlı’ bir hayat sürmelerini öngörüyor...
Ian ise yönetmenin bize geçirmeyi başardığı görememe sıkıntısını aşmak için gönül gözünü açmayı öneriyor. Öykünün Ian ile Eva arasındaki aşkın etrafında dolaşması ve en etkili sahnelerin bu iki kahraman arasında geçmesi de gönül gözüyle görebilmenin öneminin altını çiziyor.
FİLMİN KÜNYESİ
Orjinal adı: Imagine Yönetmen ve
Senarist: Andrzej Jakimowski
Görüntü: Adam
Bajerski
Müzik: Tomasz Gassowski
Oyuncular: Edward Hogg, Alexandra Maria Lara ve Melchior Derouet.