Seçim gecesinin reyting sürprizi ne derseniz O Ses Türkiye derim... HDP baraj altı mı baraj üstü mü belli olmadığı, simülasyonlarda Ak Parti’nin 371 milletvekili alacağının hesaplandığı dakikalarda başladı program.
Özeti 21. sırada olan bir programın günü 3. sırada bitirmesi çok alışkın olduğumuz bir durum değil. Demek ki tek parti iktidarı kesinleştikten sonra millet yorum dinlemek yerine normal akışa geçmiş...
Bu arada dikkatimi çeken bir başka nokta daha var... Saat 21.00’den sonra Ak Partili bir sürü isim sokaklara attı kendini, cep telefonundan tabletten televizyon seyreden bir sürü insan vardı.
O yüzden de reytinglerin saat 21.00 sonrası kısmının değerlendirmesi biraz daha zor.
***
Atv, 7 Haziran seçimlerinde olduğu gibi bu seçimlerde de çok iyi bir ekran performansı gösterdi. Yayını parça parça bölmüşler... En fazla reyting aldıkları bölümler saat 21.30’a kadar olan bölümler.
Tek parti iktidarı olunca yorumların çok önemi kalmıyor, insanlar sonuç almakla yetiniyorlar tezime bir örnek daha olabilir bu. Bu arada geçen sezon çeşitli kereler yazmıştım Atv haberin önüne reklam doldurmazsanız iş yapar diye.
Cem Öğretir bu sezon hem haber bültenleri hem de seçim programlarında haklı olduğumu gösterdi bana...
***
Seçim sonuçlarını yazarken Atv’yi konuşup A Haber’i konuşmuyoruz ya, TRT’nin durumu da aynı. Yayını, TRT 1, TRT Haber ve TRT Türk’ten verdiler, kamu görevini yaptılar ama böyle olunca da reyting listesinin tepelerinde yer almadılar. Bilinçli ve anlaşılır bir tercih bu...
Hoş dolaşsalar ne olacaktı ki, TRT ağzıyla kuş tutsa “yok ben vejateryanım” diyen bir kesim var. Şaka yapmıyorum, durum maalesef bu.
***
Fox Tv gecenin reyting galibi oldu. Algı olarak muhalif kanallardan biri olarak görülür Fox Tv.
Reytingde kazandı ama sonuçta kaybetti gibi yüzeysel bir cümle kurmayacağım.
Sonuçlara sevinenler farklı kanallara dağılmışlar ama sonucu beğenmeyenler açısından bir çekim merkezi yarattığını söylemek mümkün Fox Tv’nin.
En azından seçimden bir gün önce sosyal medyada tanıtım olsun diye “sonuçlar 15.00’ten itibaren elimizde olacak” demeyecek kadar yayıncılığı biliyorlar.
***
Aslına bakacak olursanız televizyonculukta reyting ölçümüne başlamak lazım. Hiç zor değil buna başlamak.
Streaming üzerinden kolayca hesaplanabilir. İş ki evlerde olan cihazlarla internet üzerinden gelen sonuçlar bir havuzda toplanabilsin.
Bu öneride bulunurken reklam pastasında televizyon ve internet ortamının rakip olarak görüldüğünü biliyorum.
Oysa isteyen televizyondaki reklamını seyrettirir isteyen ayrı dijital yayın pazarlaması yapar. Türkiye henüz bunları tartışacak noktaya gelmedi ama internetin daha da hızlandığı ve insanların daha fazla mobil oldukları bir dünya da bu şart...
Seçim gecesi reytinglerinden daha da önemli bir konu bu üstelik...