12. Uluslararası Gezici Filmmor Kadın Filmleri Festivali hevesle beklenen programını dün düzenlediği basın toplantısında açıkladı. Kaçınılmaz olarak Altın Bamya adaylarını da! Programda yer alan filmler ne kadar güzel, cesur, eleştirel ve progresif ise her yıl “Bu son olsun!” niyetiyle verilen ulusal Altın Bamya ödüllerinin adayları da o cinsiyetçi yönleriyle o kadar konformist ve statükocu... Onlara yazının en sonunda geleceğim ki salonları mora boyayan keyfimizi kaçırmasınlar!
Kadınların sinemasında nitelik açısından çok parlak bir dönemde olduğumuz için Filmmor programında da sinemasal açıdan şahane filmler izleyeceğiz. 2013’ün genel olarak en iyi filmlerinden bazılarından daha önceki yazılarımda da söz etmiştim:
İsveç’te bir Arnavut göçmen genç kızın yaşadıklarını onun mücadeleci ve pozitif kişiliğini öne çıkararak anlatan “Eat, Sleep, Die / Ye, Uyu, Öl”... Gürcistan’da kadını cinsel nesneye, domestik varlığa indirgeyen maço namus anlayışını küçücük bir kızın kararlılığını vurgulayarak eleştiren “In Bloom / Hayatın Baharı”... Ünlü İtalyan aktris Valeria Golino’nun takdir toplayan ilk yönetmenlik denemesi “Miele / Bal”... Brezilya’nın önde gelen darbe direnişçilerinden Lucia Murat’ın o dönemi ele aldığı “A memoria que me contam / Bana Anlatılan Anılar”... “Cüretkar Bir Kadın” başlığı altında toplu gösterisi yapılan usta Fransız yönetmen Catherine Breillat’nın yeni filmi “Abus de Faiblesse / Zaafın İstismarı”...
Bu örnek filmler Filmmor programındaki başka birçok uzun ve kısa metrajlı, kısa ve kurmaca film gibi Cannes dahil dünyanın önde gelen festivallerine seçildi; “Hayatın Baharı” misali çok sayıda önemli ödül kazandı. Filmmor’un ilk kez ziyaret edeceği Mersin (5-6 Nisan), Adana (12-13 Nisan) ve Bodrum’daki (19 - 20 Nisan) izleyicileri çok şanslı. Filmmor’un İstanbul’daki sıkı takipçileri 15-23 Mart tarihleri arasında İstanbul Modern ve Fransız Kültür Merkezi salonlarında her zamanki gibi hararetle film izleyip tartışabilir. 22 ülkeden 60 film seçildi!
***
Festivalin bu yılki genel teması kadınların ekonomik özgürlüğü yani Kendine Ait Bir Cüzdan, Gelir, Bütçe... Afişteki mor cüzdanın sırrı bu! Bu temayla aynı başlığı taşıyan bölümde kendi ayakları üzerinde durmaya azmetmiş kadınlar hakkında hayli ilham verici filmler yer alıyor. 12. Filmmor’un diğer bölüm başlıkları: Genel bir seçkiden oluşan Kadınların Sineması, ve isimleriyle müsemma Cins-iyet-ler ile Bedenimiz Bizimdir.
Filmmor, Türk sinemasının öncü kadın yönetmeni Bilge Olgaç’ı unutmadı: Ölümünün 20. Yılında Bilge Olgaç başlıklı toplu gösteriyle anıyor.
Bu yıl Filmmor devamı gelecek bir başlık daha açtı: Kaleydoskop. Türkiye’den erkek yönetmenlerin kadın temalı / kadın kahramanlı filmlerini onlarla birlikte çözümlemeyi hedefleyen bu bölümün ilk konuğu “Jin” ile Reha Erdem olacak. Sinemanın “feminen” tarafına farklı gözlerle, farklı renklerini görerek yönetmenle söyleşi yapılacak. Reha Erdem sinemamızda birçok konuda olduğu gibi bu konuda da öncü olmayı kabul etti.
Gelelim tatsız konuya: Ne yazık ki Türk sineması cinsiyetçilik açısından yine pek verimli bir yıl geçirdi. 2012’de “Bamya rekoltesi düştü” diye sevinmiştik, 2013’te cinsiyetçilik fena hortladı. Yine de mizahı elden bırakmadan bu karşı - ödülü veriyor Altın Bamya Akademisi. Kişileri değil eserleri eleştiriyor.
Bu yılın film, senaryo ve erkek karakter dalında Altın Bamya adayları alfabetik sırayla “Aşk Kırmızı”, “Celal ile Ceren” ve “Erkekler”. Kadın karakter dalındaki adaylar ise “Aşk Kırmızı”nın Zeynep’i, “Celal ile Ceren”in Ceren’i ve kız arkadaşları ile “Senin Hikayen”in Meral ve Esra’sı. Festivalin Tek Taş Bamya, Üç Buçuk Bamya misali özel ödülleri ise Filmmor’un kapanış töreninde açıklanacak.