17. Uçan Süpürge Kadın Filmleri Festivali, 8 Mayıs’ta izleyicilerini uçurmaya başlıyor. 15 Mayıs’a dek yere ayak basmak yok Ankara’da olup festivali takip edenlere! Kızılırmak Sineması ve Goethe Enstitüsü’ndeki gösterimlerde 15 bölüm başlığı altında kadınların sinemasından çarpıcı örnekler izlenecek.
Festivalci cadılar bu yıl Türkiye’de sinemaya katkıda bulunan altı şahane kadına ödül verecek, bir de beni koyacak yanlarına! Birlikte süpüreceğiz ödülleri!
Uçan Süpürge Onur Ödülü sinemamızın eşsiz siması Muhterem Nur’a verilecek. Memduh Ün’ün “Üç Arkadaş”ıyla parlayan kariyerinde dramatik iniş çıkışlar yaşayan Muhterem Nur’un hayat öyküsü rol aldığı filmlerin senaryolarından katbekat ilginç. Muhterem Nur, zamanında kaydı tutulmamış olmakla birlikte mendil ıslatan, gişe hasılatlarıyla rekor kıran Yeşilçam filmlerinin yıldızıydı.
Eski Yugoslavya döneminde Manastır’da başlayan zorlu bir mücadeleyi İstanbul’da ‘fabrika kızı’ olarak sürdüren, Yeşilçam’ın en beğenilen starlarından biriyken film piyasası tıkanınca darda kalan, sahneye çıkmaya başlayan Nur, arabesk müziğin kült ismi Müslüm Gürses ile evliydi.
* * *
Festival’in Bilge Olgaç Başarı Ödülleri ise hakikaten başarılı beş kadın sinemacıya verilecek. Yaptıkları işleri yakından takip eden ve eleştiren kişi sıfatıyla rahat rahat yazabilirim hepsi her ödülü hak eder!
Zeynep Atakan, sinemamızın yeni döneminin baştacı. Kutluğ Ataman’ın “Lola ve Bilidıkid”, Tayfun Pirselimoğlu’nun “Hiçbiryerde” ve “İklimler”den başlayarak hepsi birden Cannes Film Festivali’nde yarışan Nuri Bilge Ceylan filmlerine yapımcı olarak imzasını attı. Bu filmlerin her birinin kazandığı ödüllerin yanı sıra ortak yapım çalışmalarından ötürü Avrupa Film Akademisi Ödülleri kapsamında Eurimages’ın Yılın Yapımcısı Ödülü’ne değer görüldü. SE-YAP Yönetim Kurulu Başkanlığı ve Avrupa Kadınların Görsel İşitsel Ağı EWA Başkan Yardımcılığı görevlerini üstleniyor.
Natali Yeres kısa filmler çekerek başladığı sinemada sanat yönetmenliğini tercih etti. Yeşim Ustaoğlu’nun “Güneşe Yolculuk”u, Derviş Zaim’in “Nokta” ve “Balık”ı, İnan Temelkuran’ın “Bornova Bornova”sı dahil birçok film ve dizide sanat yönetmenliği yaptı. Tayfun Pirselimoğlu’nun ise bütün filmlerinde çalıştı; “Rıza” ile hem Ankara Film Festivali hem SİYAD ödüllerini kazandı. Çok da güzel ve yararlı sinema yazıları kaleme alıyor.
Çiçek Kahraman genç yaşına rağmen yeni dönem Türkiye sinemasının en verimli kurgucularından biri oldu. Ümit Ünal’ın “Ara”, “Gölgesizler” ve “Ses” filmlerinde çalıştı. Kuşağının önemli yönetmenlerinden merhum Seyfi Teoman, Mahmut Fazıl Coşkun, Tolga Karaçelik, Can Kılcıoğlu, Orhan Eskiköy & Zeynel Doğan, Zeynep Dadak & Merve Kayan’ın filmleri kurguladı.
İki Afife Ödülü sahibi Şebnem Sönmez sahnelerden televizyon stüdyolarına uzanan kariyerinde her performansı beğeniyle izlenen oyunculardan. Rol aldığı altı sinema filminde de hatırlanan kompozisyonlar çizdi. Toplumsal olaylarda tavır almaktan kaçınmayan bir oyuncu oldu.
Nezahat Erdoğan “Munzur Akmasa”, “İki Tutam Saç: Dersim’in Kayıp Kızları” ve “Hay Way Zaman” ile tanıdığımız, sinema kadar tarihçilik yapan bir belgeselci. Dersim’in yazılmamış tarihini araştırıp görsel işitsel kayıtlara dönüştürdü. Resmi tarihe alternatif yarattı.
Haklı olarak, sen ne yaptın da bu şahane kadınların yanında sana da ödül veriyorlar diye soracaksınız... Uçan Süpürge ekibinin yazdığı gerekçeye bakılırsa özetle film eleştirirken cadılık etmişim, bilimsel açıdan feministlik deniyor buna. Ukalalık etmişim: Sinema tarihi filan biliyormuşum. E, Atilla Dorsay ile on yıl program yaptım, kim olsa öğrenirdi! Bir de bu mesleği seçmek isteyen kadınlara rol modeli olmuşum, o yüzden ödül değil ceza almalıyım!