En kısa yoldan hemen söyleyeyim CLICKBAIT “tık tuzağı” … İnsanları kandırmak demek… Okuyucuyu manipüle etmek demek. Peki koskoca anlı şanlı medya siteleri neden bu yönteme başvuruyor? Onu da hemen söyleyeyim; siteye olan trafiği arttırmak. Çok trafik çok reklam o da çok para demek.
***
TIK TUZAĞI’na en çok maruz kalan toplumların başında biz geliyoruz. Medyamız bu seviyesizlikten bir türlü kurtulamadı. Benim gibi az sayıdaki birkaç gazetecinin dışında bunu dert eden de yok.
***
Düzgün, kaliteli, okunmaya değer içerik üretmeyen medyamız başlıyor ucuz numaralara.
***
Yanıltıcı başlık, içerikle uyuşmayan manşetler… “ŞOK İSTİFA”, “BAKIN O ÜNLÜ KİM ÇIKTI”, “DEV KAPIŞMADA SON PERDE”, “FLAŞ FLAŞ”, “BAKIN ÜNLÜ OYUNCU NE YAPTI?”… bunlar ilk aklıma gelen tuzak başlıklar… Başlığa tıkladığınızda bambaşka bir içerikle karşı karşıya kalıyorsunuz. Bir de bu başlıkların altına manipülatif, tahrikkar ya da merak uyandıran bir fotoğraf da koydunuz mu işlem tamam. Gelsin “TIK”lar…
***
Ben bu tarz habercilik anlayışına genel olarak REHA MUHTAR tarzı diyorum. İçi boş, derinlikten ya da bilgi vermekten uzak manipüle etmeye yönelik habercilik anlayışı. Kısacası okuyucuyu aptal yerine koyan bir muamele.
***
Kimse kusura bakmasın çapsız, genel kültürü zayıf, kitap karıştırmayan, Türkiye ya da dünya meselelerini takip etmekten uzak bir profile sahip bazı medya yöneticileri herşeyde olduğu gibi bunda da en kolay yolu seçiyorlar. İzleyiciyi de okuyucuyu da kandırıyorlar.
***
Bu kanserli yapı maalesef kitlesel medyaya da hakim. Televizyonların haber merkezleri yöneticilerinin pespayeliği hat safhada. Tutturmuşlar ucube bir yol. Reyting uğruna tüm hilelere ve manipülasyonlara başvurmaktan geri durmuyorlar.
***
Güvenlik kamerası görüntülerinden bir saatlik bülten çıkaranlar var. Neden! Çünkü hem ucuz hem de kolay. Muhabirliği, saha gazeteciliğini bu tip yöneticiler öldürüyor. Üzülerek belirteyim ki medyada kalite her geçen gün düşüyor.
***
Ama çok sağlam bir nesil geliyor. Yeni medyayı kullanan, akıllı, manipülasyonlara kapalı, analitik yeteneği olan. Hatta bunu sezdiği anda tepkisini gösteren bir nesil hızla büyüyor. Bakalım o zaman ne yapacak ARKAİK yöntemlerle haber üretenler! Bu nesli bu ucuz numaralarla kandırmazsınız haberiniz olsun.
***
Bakıyorsunuz sosyal medya hesaplarını takip eden kişi sayısı birkaç milyon olan internet sitelerinin paylaştığı haberleri beğenenlerin sayısı 10-15’i ancak buluyor. İnsanlar artık bu numaraları yemiyor.
***
Daha önce buna benzer bir konuda yazdığımda bir meslektaşım yel değirmenleriyle savaşıyorsun işin çok zor demişti. Evet o meslektaşım haklı ama ben yine de söyleyeceğimi söyleyeyim de kayıtlara düşülsün. Belki genç bir meslektaşıma yol olurum. Kimbilir…