ARTIK üretici firmalar geçmişe göre çok daha dikkatli olmak zorundalar. Neden mi? Birincisi; artık tüketici haklarını daha çok arıyor. Sadece aramakla kalmıyor, sosyal medya dediğimiz olgu, tüketicinin krallığını adeta taçlandırdı. Üretilen ürün veya firmanın müşteriye yönelik tutum ve davranışları, bu mecralarda anında milyonlarca insana yayılıyor. Bu durum, bir firma için bu mecralarda oluşan olumsuz imajları milyarlarca bütçeye veya firmanın geleceğini etkileyecek boyutlara ulaşıyor. Dolayısıyla tüketici lehine gelişen şartlara KOBİ’lerin iyi uyum sağlaması gerekiyor.
Sadece bunlar mı? Tabi bir de devlet boyutu var. Yasaların yaptırım gücü de giderek daha çok artıyor. Firmalara yönelik önemli yükümlülükler getiriliyor. Çünkü artık tüketicinin farkındalığı artmış durumda.
Gümrük ve Ticaret Bakanlığı Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdür Yardımcısı Avni Dilber ile tüketici odaklı üreticiyi ilgilendiren son gelişmeleri konuştuk. Çünkü bakanlık bu konularda yeni ve önemli bir çalışma başlattı. Genel Müdür Yardımcısı Avni Dilber, tüketiciye geniş haklar getiren yeni çalışmaları bakanlığın ilgili birimlerine ve tüm bakanlık bileşenlerini bilgilendirerek bu yeni sürece hazırlıyor.
Avni Dilber’i dinlediğimde tüketicinin haklarını arama konusunda ne kadar bilinçlendiğini ve ülkemiz işletmelerinin yüzde 98’ini oluşturan KOBİ’lerimizin de artık yeni bir sürece girdiklerini bir kez daha gördüm. Tüketici krallığına doğru hızla yol alınırken, acaba KOBİ’lerimiz tüketici krallığına nasıl hazırlanıyor? Ya da bu sürece yönelik nasıl bir çalışma yürütüyorlar. Çünkü bu sürece iyi hazırlanamayan tüketici haklarını görmezden gelen, duyarlı davranmayan, kötü niyetli olan KOBİ’ler için bütün çıkış kapıları kapatılıyor. Ağır yaptırımlar getiriliyor. Bu son gelişmeleri KOBİ’lerin geleceğini etkileyecek bir süreç olarak görüyorum.
Avni Dilber, 2013 yılı içerisinde yasalaşması öngörülen yeni tüketici kanun taslağı çalışmalarında son aşamaya gelindiğini ve önümüzdeki günlerde taslağın Başbakanlığa sevk edilmesinin planlandığını vurguluyor.
Mevcut tablo ve yeni çalışmalar hakkında ipuçları veren Gümrük ve Ticaret Bakanlığı Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdür Yardımcısı Avni Dilber anlatıyor: “Bizde tüketiciye saygılı alışveriş kültürü yeterli derecede gelişmiş değildi. Güçlü bir yapıya karşı tüketici zayıf kalıyor, hakkını arayamıyordu. Ama yeni yasa ve Hakem Heyetleri sayesinde artık tüketiciler haklarını rahatlıkla güçlüye karşı arayabiliyor. 2012’de Tüketici Hakem Heyetleri’ne 446 bin başvuru yapıldı. Bunların yaklaşık yüzde 87’si tüketici lehine sonuçlandı. 446 bin şikayetin 260 bini bankacılık sektörü ile ilgili. Tüketici bilincinin artması ve devletin konunun üzerine kararlılıkla gitmesi sayesinde bu sayı 500 bin seviyesine ulaştı.”
Dilber, “Müşterinin bankayla müzakere gücü olmadığı için biz haklı ve zayıf tarafı koruyacağız. Mesela bankalar standart kredi kartından aidat alamayacak. Yakın bir zamandan itibaren bankalar diledikleri gibi uygulamalar yapamayacak” diyor.
Tüketici hakları böylesine geniş bir kapsamda yasal statüye kavuşuyor. Çünkü tüketici de artık bilinçlenme yolunda çok yol aldı. Öyle ki geçmişin aksine bugün satın aldığı ürünlerde kullanılan katkı maddelerine kadar inceliyor. En küçük problem dalga dalga milyonlara ulaşıyor. Sosyal meydanın da güçlenmesi ile olumsuzluklar bir firmanın geleceğini yok edebilecek düzeye ulaşmıştır. Peki tüketici farkındalığının her geçen gün arttığı ve tüketicinin krallığını ilan ettiği yeni sürece, KOBİ’lerimiz ne kadar hazır?