Göreme, Uçhisar kalesi, Derinkuyu, Ihlara, Zelve, Güvercinlik, Derbent, Kızılçukur, Soğanlı, Ürgüp girişindeki Paşa Bağı’nda üç başlı ‘Peri Bacaları diye uzayıp giden Güzel Atlar Diyarı... Persler’in namıyla Katpatuka, kışın beyaz bir gelin gibi Anadolu’muzda tabiat ananın bizlere sunduğu Hititler’den Frigler’e Persler’den Makedonyalılar’a, Romalılar’dan Bizanslılar’a, Selçuklular’a, Osmanlılar’dan günümüze, geçmişten geleceğe uzanan bir masalın ta kendisi. Anlatmakla, yazmakla değil mutlaka yaşayarak, gönlünüzce fotoğraflar çekerek balondan hayranlıkla izleyerek, bu eşsiz toprakların turizmdeki önemini, yerli ve yabancı turistlerin neden vazgeçilmez tutkusu olduğunu anlamak için en çokta kendiniz için Kapadokya’ya gitmelisiniz.
HAYRETLE BAKIN
Sadece bölgeye has ve yöre halkının ‘Peri Bacası’ ismini verdiği tüf ve andezitten oluşmuş kaya monalitleri, Kızılırmak’ın kollarının nakış işler gibi oluşturduğu vadileriyle bütünleşmiş, keşfetmek istercesine bakan gözlerin hayretle baktığı binlerce yıllık yer altı şehirleri, kayaya oyulmuş kiliseleri, yüzyılların tanığı renkli freskoları, kendinizi bir kartalın kanadında gibi hissedebileceğiniz hisarları, binlerce yıldır yöre halkının her türlü ihtiyacını sağlayan bağları, ağaçları, tarlaları, mahzenleri, konakları, köyleri, saymakla bitmez bu doğa şaheseri güzelim toprağın eşsiz nimetleri diyerek, Kapadokya’da Orta Hisar’da bulunan Elika Cave Suites Hotel’in Genel Müdürü Emir Alsancak ve fotoğraf sanatçısı Uğur Sevinç ile birlikte gezdim. Kapadokya’da otel yatırımlarını ve kış turizmini yerinde inceledim.
Bölgede uzun yıllardır turizm sektöründe otel ve acentacılık yapan sektör liderleriyle bir araya geldim. Especial Group Genel Koordinatörü Abdullah İnal, Aydınlı Cave Hotel sahibi Mustafa Aydınlı, Traveller’s Cave Hotels Yönetim Kurulu Başkanı Bekir Coşkun, hepsi de Kapadokya tutkunu, Kapadokya sevdalısı turizm gönüllüleri...
BALON İÇİN GELİYORLAR
Genç otel yöneticisi Emir Alsancak, kış aylarındaki bölge turizm ve otelciliğinin durumunu şöyle değerlendiriyor: “Kış geldiği zaman tesislerin yüzde 80’i ticari sebeplerden ötürü kapatmaktadır. Bu sebepten ötürü personel istihdamı olumsuz etkilemekle birlikte kalifiye personelin bulunmasına veya istihdam edilmesi önem arz etmektedir. Dolayısı ile Kapadokya’nın sezon otellerindeki mantığı gütmeyip yaz-kış açık olmaları ayrıca kalifiye personeller ile dünyaya misafirperverliğimizi tanıtmamız gerektiğini düşünüyorum. Yurtdışından gelen misafirlerin çoğu Göreme bölgesini seçmekte olup Üçhisar, Ortahisar, Ürgüp, Mustafapaşa gibi yerlerin daha fazla reklamı yapılarak Kapadokya’nın bir bütün olarak ne kadar değerli yapıya sahip olduğunu turizm anlamında göstermeliyiz. Kapadokya’nın turizm gelirinin yüzde 14 balon gelirinden. 600 milyon dolarlık turizm gelirinin 85 milyon Euro’su balondan geliyor. Buradan anlaşılacağı üzere bölgeyi kalkındıran, turist akışını sağlayan, bacasız sanayi balondur diyebiliriz. Eskiden turistler Kapadokya’yı gezmeye gelir, balona binerdi. Şimdi ise balona binmeye gelip, Kapadokya’yı geziyor. Ticari ilişkilerden kurtulup Kapadokya’nın kültürel değerleri ile birlikte gelen misafirlere en iyi hizmeti sunmak gerekir ki geri dönüşüm oranı artsın. Bunun içinde daha bilinir marka otellerin Kapadokya’ya gelmesi gerektiğini düşünüyorum. Çünkü marka oteller gelirse hizmet düzeyi de artmakla birlikte daha kalifiye personeller, daha fazla kalifiye yöneticilerin Kapadokya’ya fark katacağına inanıyorum. Bir diğer sorun ise turizmciler fiyatları öyle kırıyorlar ki, hizmet için alamadıkları parayı alışverişle kazanmaya çalışıyorlar. Dolayısı ile rekabet edilebilirlik oranı iyice düşüyor. Belli bir fiyat stratejisi uygulanıp ayni segmentteki otellerin ayni fiyat oranı ile gitmesi gerekiyor. Çünkü o zaman servis kalitesi on plana çıkacak. O zamanda herkes daha iyi hizmet vermek için çabalayacak. Kazanan Kapadokya olacak.
HAYALLER ŞEHRİ
Hayaller şehri Kapadokya kışın ayrı bir güzel. Karın yağması ile birlikte ‘Peri Bacaları’nın beyaz ile bütünleşmesi inanılmaz bir görsellik yaratıyor. Kış turizmini geliştirebilmek için yerel pazara daha fazla önem verilmesi gerektiğini düşünüyorum. Bizim turizm anlayışımız da sürümden kazanma diye bir mantalite var. Grup gelsin 50 dolara yarım pansiyon kalsın. Bu anlayışla maalesef yabancı misafirler kazanıyor. Santorine’ye, Roma’ya, Paris’e gittiğiniz zaman kişi başı 50 dolara yarım pansiyon olarak kalabileceğiniz iyi bir otel bulabilir misiniz? Bizde 50 dolara 5 yıldızlı otelde konaklanabiliyor. Bu zihniyetin bir an önce değişmesi gerekiyor. Kendi ülkemizin vatandaşlarına değer verip ilk önce onları kazanmalıyız. Yerli pazar hareketli olsa kişin Kapadokya da yüzde 80’e yakın işletme kapanır mı? Tamamen dışa bağımlı turizm politikası izlemiş olduğumuz sürece kaybetmeye mahkumuz.” Kapadokya’da dört mevsim her bütçeye göre sıra dışı, birbirinden özel, farklı mimari ve tarzlarıyla kişiye özel dokunuşların bulunduğu bölgeyle bütünleşen otel çeşitliliği mevcut. Kapadokya ülkemiz turizmi ve ekonomisi için vazgeçilmez bir bölge. Kapadokya klasikleri sizleri bekliyor...
9 AYDA 2.2 MİLYON TURİST
Ülkemizin dünyaca ünlü turizm merkezi Kapadokya bölgesini, bu yılın ocak-eylül döneminde 2 milyon 209 bin 685 yerli ve yabancı turist ziyaret etti. Geçen yılın aynı döneminde ise ziyaretçi sayısı 2 milyon 273 bin 297 idi. Kapadokya bölgesinde 419 tesis bulunmakla birlikte bunların bir çoğu Turizm Bakanlığı’nca onaylanmış belgeli veya belediye belgeli pansiyonlar, butik oteller ve 4-5 yıldızlı otellerdir. Kapadokya’nın yüksek sezonu mart, nisan, mayıs, eylül, ekim ve kasım ayları.