Türk medyasının en garip yanı aynı gruba ait gazetelerin ya da kanalların kendi aralarındaki rekabetidir. Hürriyet ve Milliyet kapışması vardı eskiden sonra Kanal D Haber ile Cnn-Turk kapışması...
Uzun yıllar önce bir maden kazasına önce Kanal D’nin canlı yayın aracı ve muhabiri gitmiş ama Cnn-Turk kendi muhabirinin geç kaldığı anlaşılmasın diye Kanal D muhabiri yerine daha önce hiç canlı yayına çıkmamış DHA muhabirini yayına almıştı. 2006 Dünya Kupası’nı kim yayınlasın diye Atv ile Kanal 1 yöneticileri arasında yaşanan rekabeti de bu örnekler arasında sayabiliriz.
***
Sadece şirket isimleri değil zaman zaman aynı tarz programlar yapanlar da karşı karşıya gelir. Cüneyt Özdemir, iliştirilmiş gazeteci olarak takip ettiği Irak savaşını anlattığı kitabında, aralarındaki rekabetten dolayı Çiğdem Anad’ın Bağdat Havalimanı çatışması sırasında kendisini yayına almadığını yazmıştı.
Eskiden televizyonculuk daha doğru düzgün yapılan bir işti. Haber programlarının tamamı bir konuğun peşinden koşar biri konuğu alınca diğerleri başka işlere koşarlardı.
Şimdi bir konuk haftada 5 programa da çıkabiliyor hatta bir gecede iki programa çıktığı da oluyor. Kimse önemli olan sorudur demesin zira Türkiye’de kendini önemli hisseden konuk ne soru sorarsanız sorun söylemek istediklerini söyler. Bir konuk her programda ayrı şeyler söyleyemeyeceği için de haber programlar çoğu zaman birbirine benzemeye başladı.
***
Ancak son dönemde kulağıma gelen bazı şeyler var ki üzerinde mutlaka durmam gerek.
Büyük kanallarda ekrana gelen ünlü magazini tadındaki bir programın yapımcıları bu aralar konuk meselesini fazlasıyla abartmışlar.
Hem kendi kanallarında hem de gruba ait diğer kanalda yayınlanan programlarda gördükleri her konuk için “Bizden duyup, çaldılar” demeye başlamışlar.
Çok önemli değil ama uzun vadede sıkıntı yaratır bu tarz hezeyanlar ve motivasyonu düşürür. Oysa piyasada konuk alınabilecek kişi sayısı da belli, program sayısının fazlalığı da...
Gülüp geçmek mi lazım yoksa bu anında neşter atmak mı orasına yöneticiler karar vermeli ama dedim ya motivasyon düşürür bu tarz hezeyanlar...
***
Televizyonculuk rekabet üzerine kurulu bir sektördür. Rekabet aslında başka kanallarla edilir ama bizim memlekette bir gariplik var. Rekabet aynı kanaldaki programlar ya da aynı gruptaki kanallar arasında daha sert yaşanıyor.