Bir hafta önceki ‘İstihdamın İlacı Girişimcilik’ başlıklı yazımda, istihdam ve girişimciliğe yönelim bakış açısını irdelerken, ‘Türkiye, dünyadaki girişimcilik haritasında nerede yer alıyor? Nasıl bir karneye sahip?’ diye sormuştuk.
Türkiye’de girişimcilik profilinin ağırlıklı ortalamasının 30 yaş altında olması, bu söylemlere daha da anlam katmaktadır. Yapılan araştırmalara göre özellikle 30 yaşın altındaki gençler (Yüzde 53) ve öğrenciler (Yüzde 56) ciddi bir girişimcilik ruhu sergiliyor.
Peki Türkiye’nin girişimcilik haritasına baktığımızda nasıl bir fotoğrafa sahibiz. Türkiye’de her 5 katılımcıdan 3’ünün (Yüzde 61) kendi işine sahip olmaya yönelik tavrı son derece olumlu görünüyor. Türkiye, bu oranla araştırmaya katılan 24 ülke arasında 5. sırada yer alıyor. Ayrıca üniversite mezunu katılımcıların (Yüzde 67), olmayanlara göre (Yüzde 60) girişimciliğe karşı daha olumlu yaklaştıkları görülüyor.
Amway Avrupa tarafından Münih Teknik Üniversitesi işbirliğinde GFK Almanya’ya yaptırılan ve son olarak dünyanın dört bir yanından 24 ülkeyi kapsayan Girişimcilik Araştırması’nın Türkiye sonuçları ‘Türkiye’de Girişimciliğin Yol Haritası’ açısından önemli ipuçları veriyor.
Ege Bölgesi girişimcilikte dünya ortalamasının gerisinde
Araştırmaya göre farklı yaş gruplarının sonuçları değerlendirildiğinde ise 50 yaşında bir düşüş gözlemleniyor. 20 ila 29, 30 ila 39 ve 40 ila 49 yaşlar arasındaki katılımcılar, yüzde 63 ila yüzde 68 arasında değişen oranlarda olumlu tavır sergiliyor. Bununla birlikte, 50 ila 59 yaşları arasındaki katılımcılarda, onay yüzde 47’ye düşüyor.
Yüzde 78 ile Doğu Anadolu ve yüzde 75’er oranla Karadeniz ve Marmara Bölgeleri’ndeki katılımcılar girişimciliğe karşı olumlu bakıyor. Ege Bölgesi ise yüzde 30 oranıyla, yüzde 70’lik dünya ortalamasının çok altında kalıyor.
Türkiye’de bir işe başlamanın en cazip tarafı yüzde 40 oranla ‘bir işverene bağlı olmamak ve kendi kendisinin patronu olmak’. Bunu yüzde 35 ile ‘kişisel tatmin ve kendi fikirlerini gerçekleştirme imkânı ve yüzde 32 ile ‘ikinci gelir olanakları’ izliyor. ‘Aileye daha iyi uyum, boş zaman ve kariyer’ de diğer faktörler arasında yer alıyor. Farklı yaş grupları arasında önem sırası değişiyor. ‘Kişisel tatmin’e en fazla ilgi duyanlar 20 -29 yaş grubundan çıkıyor. 30-39 yaş grubunda olanlar ‘bir işverene bağlı olmamak ve kendi kendisinin patronu olmak’ daha birincil faktörken 40-49 yaş grubunda ise ‘ikinci gelir olanakları öne çıkıyor.
Girişimcilik kategorisinde Türkiye sınıfta kalıyor
Türkiye’de kendi işinin sahibi olma yönündeki isteklilik yüzde 39 oranla dünya ortalamasının üzerinde kalmayı sürdürüyor. Katılımcıların yüzde 11’i de halihazır da kendi işine sahip olduğunu belirtiyor. Ancak tıpkı uluslararası ortalamada olduğu gibi (Yüzde 70), Türkiye’deki her 3 kişiden 2’si (Yüzde 66) girişimlerinde başarısız olma korkusunu işletme kurmalarının önünde bir engel olarak görüyor.