Yerel seçimlerin yaklaşmasıyla birlikte siyasi atmosfer giderek hareketleniyor, hem adaylar açıklanıyor hem de vaatler sıralanıyor. 28 Mayıs sonrasında gerçekleşecek olan bu seçimler, sadece yerel düzeyde değil, Türkiye'nin genel siyasi yapısı açısından da büyük önem taşıyor. Yerel seçimler, aynı zamanda ulusal siyasetin bir barometresi işlevi görüyor. Aynı zamanda, hükümetin ve muhalefet partilerinin politikalarına yönelik halkın memnuniyetini ve tepkilerini ölçüyor.
Bu seçimlerde, adayların ve partilerin yerel sorunlara yönelik çözüm önerileri, kentsel gelişim projeleri, altyapı yatırımları, sosyal hizmetler ve çevre politikaları gibi konular ön plana çıkıyor. Vatandaşlar, bu konularda somut ve uygulanabilir vaatler arıyor. Birçok ilin geleceğini belirleyecek bu seçimler de İstanbul'a ayrıca değerlendirmek gerekiyor. Zira İstanbul'un kaderi Türkiye'nin kaderini etkileyecek potansiyeli taşıyor. Öyle ki, 16 milyona yaklaşan İstanbul nüfusu 131 ülke nüfusunu geride bırakıyor ve toplam Türkiye nüfusunun %18'ini oluşturuyor.
Ayrıca İstanbul, Türkiye'nin ekonomisinde önemli bir paya sahip. İstanbul, Türkiye'nin toplam Gayri Safi Yurtiçi Hasılası'nın (GSYİH) yaklaşık %31'ini oluşturuyor. Bu oran, İstanbul'un Türkiye ekonomisindeki merkezi rolünü ve ülkenin ekonomik faaliyetlerinin büyük bir bölümünün bu şehirde yoğunlaştığını gösteriyor. İstanbul'un kritik önemi, bu şehrin sorunlarının ve risklerinin sadece İstanbullular için değil, aynı zamanda Türkiye'nin geleceği açısından da büyük önem arz ediyor.
İstanbul, coğrafi konumu itibarıyla bir dizi tehlike ile karşı karşıya bulunuyor. Bilhassa, beklenen İstanbul depremi herkesi korkutuyor. Öyle ki, İstanbul'da 6,5 milyon konut içerisinde riskli 1,5 milyon konut var. 300 binin ise acil dönüştürülmesi gerekiyor. 6 Şubat'ta 11 ilimizde yaşanan deprem felaketi ve potansiyel deprem riskleri, herkesin endişesini artırıyor. Deprem gerçeği siyasi tartışmaların ötesinde ulusal bir mesele olarak ülkemizin birincil öncelikler arasında yer alması gerekiyor. Bu nedenle başta depreme dayanıklı yapıların inşası, mevcut binaların güçlendirilmesi, yeni rezerv alanlarının oluşturulması, acil durum hazırlık planlarının geliştirilmesi, afet koordinasyon merkezlerinin ilçeler düzeyinde artırılması ve halkın deprem bilincinin artırılması gibi acil önlemlere ihtiyaç duyuyor. Sultanbeyli Belediyesi tarafından 14 bin m2 alanda açılan çok fonksiyonlu ve alanında ilkler arasında yer alan Afet Koordinasyon ve Eğitim Merkezi önemli bir adım. Benzer şekilde, il ve ilçe düzeyinde bu tür merkezlerin acilen artırılması büyük önem taşıyor, çünkü milyonlarca insanın can güvenliği yerel yönetimlerin sorumluluğu altında.
Bir başka önemli sorunlardan biri ise giderek çekilmez bir hal alan trafik yoğunluğu. İstanbul'daki trafik yoğunluğu, Avrupa Yakası'nda yüzde 80, Anadolu Yakası'nda ise yüzde 83 seviyelerine ulaşarak, sadece belirli saatlerle sınırlı olmaktan çıkıp günün hemen her saatinde yaşanan bir sorun haline geldi. Bilhassa, Trafik yoğunluğunun arttığı bölgeler arasında Fatih Sultan Mehmet Köprüsü, D-100 kara yolu, TEM otoyolu ve Basın Ekspres Caddesi gibi ana arterler yer alıyor. Bu yoğunluk özellikle mesai bitiminde ve kötü hava koşullarında daha da artıyor. İstanbullular için bu durum, ruhsal, sosyal ve psikolojik açıdan olumsuz etkilere yol açmakta, günlük yaşam kalitelerini ve şehirdeki hareketliliği olumsuz yönde etkiliyor. Bu artan trafik sorunu, şehrin genel yaşam koşullarını da zorlaştırıyor. Bu sorunların üstesinden gelmek için sürdürülebilir şehir planlaması, toplu taşıma sistemlerinin geliştirilmesi, yeşil alanların korunması ve ana arterlerin artırılması gibi stratejiler önem kazanıyor.
İstanbul özelinde iklim değişikliği ve su kıtlığı, büyük bir metropol olarak şehrin karşı karşıya olduğu önemli sorunlardan biridir. İklim değişikliği nedeniyle artan sıcaklıklar ve değişen yağış modelleri, İstanbul'un su kaynaklarını olumsuz etkiliyor. Öyle ki, 2023 yazında barajlardaki doluluk oranı tarihin en düşük seviyesine %20'nin altına düştü. Bu çerçeve de dünyada birçok büyükşehir ve ilçe yönetimleri BM SKA 2030 hedefleri kapsamında gönüllü yerel izleme (VLR) ilgili raporlar hazırlıyor ve belirledikleri hedefleri bir sonraki yıl izliyor ve takip ediyor. Marmara Belediyeler Birliği Raporuna göre, Türkiye genelinde sadece %1 oranında sadece Sultanbeyli belediyesinin VLR hazırladığını bildiriyor. Aynı zamanda, Sultanbeyli Belediyesi'nin, 2023 yılı Avrupa Yönetişim Mükemmelliği Markası'nı kazanması, yerel yönetimlerde iyi yönetişim kültürünün güçlenmesi ve Avrupa standartlarındaki yönetim ilkelerinin benimsenmesi açısından önemli bir adım. Bu başarı, Türkiye'nin kalkınma yolunda yerel yönetimlerin uluslararası standartlara uyum sağlamasının ve sürekli gelişim göstermesinin ne kadar kritik olduğunu gösteriyor. Sultanbeyli Belediyesi'nin bu uluslararası tanınırlık kazanması, diğer yerel yönetimler için de bir örnek teşkil edebilir ve Türkiye'nin genelinde yönetişim kalitesinin artmasına katkıda bulunabilir.
Sonuç olarak, İstanbul'un bu çeşitli tehlikelerle başa çıkabilmesi için kapsamlı ve çok yönlü stratejiler geliştirmesi gerekiyor. Bu stratejiler, şehrin sürdürülebilir bir geleceğe doğru ilerlemesini sağlayacak ve yaşam kalitesini artıracaktır.