Üç aydır neredeyse bir saniyemiz bile Koronavirüsü (covid-19) düşünmeden geçmiyor.
Bugün geriye doğru bakıp değerlendirdiğimde hem köşe yazılarımda, hem danışmanlık şirketimizde iş yoğunluğumuzun neredeyse yüzde 80’i koronavirüs ve buna bağlı kısa çalışma, pandemi ücretsiz izni, fesih yasağı gibi konularla geçmiş.
Hatta geçtiğimiz hafta "250 soruda Covid-19 Sürecinde İş ve Sosyal Güvenlik" kitabım Seçkin yayınevi tarafından yayınlandı. Covid-19 sürecinde çok faydalanacağınız bu kitabı https://www.seckin.com.tr/kitap/373867431 web sayfasından edinebilirsiniz.
1 Haziran itibariyle yeni normale uygun şekilde birçok işyeri açılmaya başladı. Elbette dikkat etmemiz gereke çok kural var. Öncelikle çalışanların “işe dönüş ve yeni normal çalışma sistemi” konusunda bilgilendirilmesi gerekiyor.
BU KURALLAR HAYAT KURTARACAK
Servis beklerken, servislerin içerisinde, işyerine girişte, yemekhanede, dinlenme alanı ve kafeterya gibi sosyal ortamlarda, çalışma masasında ve çalışma ortamlarında çok dikkatli olmalarını hatırlatan duyuru ve afişler asılarak güvenli bir çalışma ortamı hazırlamak gerekiyor.
Servis araçlarının özellikle sık temas edilen yüzeyleri başta olmak üzere temizlik ve hijyeni sık aralıklarla sağlanmalıdır. Servis ve toplu taşıma aracını kullanan çalışanların araç içerisindeki yüzeylere teması mümkün olduğunca azaltılmalıdır.
Çalışanların işe başlamadan önce temassız ateş ölçerle kontrol edilmesi ve ateşi olanların işyeri hekimine yönlendirilmesi gerekir. Çalışanların işyerlerine giriş-çıkış kayıtları esnasında kullanılacak yöntemler fiziksel temasta bulunmayacakları şekilde düzenlenmelidir.
İşyerinde çalışanların kullanımı için yeterli temizlik malzemeleri bulundurulmalıdır. El hijyenini teşvik etmek için dezenfektanlar ortak alanlarda bulundurulmalıdır. Çalışma alanları, lavabo, tuvalet, banyo, merdiven korkulukları, musluk ve yemekhaneler, yatakhaneler, dinlenme alanları, giyinme/soyunma odaları, kapı, turnike gibi alanlarda hijyen şartlarına uyulmalıdır.
Klavyeler ve diğer cihazlar da düzenli olarak temizlenmelidir. İşyeri kısa aralıklarla havalandırılmalı, sosyal mesafeye uyularak maske takılmalıdır. İş toplantıları ve görüşmeleri mümkün oldukça sanal ortamlarda yapılmalıdır.
Çalışanlara verilecek olan iş sağlığı ve güvenliği eğitimleri uzaktan eğitim şeklinde, işyeri temizliği ve düzeni, hijyen ve psikososyal risk faktörleri konuları önceliklendirilerek verilmelidir. Eğitimlerde aile ve toplumsal yaşama ilişkin öneriler de yer almalıdır.
65 YAŞ ÜSTÜNE MÜJDE
Daha önce hem 65 yaş üstü çalışanlarla birlikte kronik rahatsızlığı olanlar için de sokağa çıkma kısıtlaması getirilmişti. Yeni Genelgeye göre, sokağa çıkma kısıtlaması olan 65 yaş ve üzerindeki vatandaşlar arasında işletme sahibi, esnaf, tüccar, sanayici, serbest meslek sahipleri ile çalışanlar için sokağa çıkma kısıtlaması kaldırıldı.
Cumhurbaşkanımız sayın Recep Tayyip Erdoğan tarafından imzalanarak yürürlüğe giren Cumhurbaşkanlığı Genelgesi ile Kamu kurum ve kuruluşlarında (Sağlık Bakanlığı ve Milli İstihbarat Teşkilatı Başkanlığı hariç) çalışan yönetici kadro ve pozisyonunda bulunanlar hariç, 60 yaş ve üzerinde olanlar ile kronik hastalığı bulunanlar idari izinli sayılacak.
KRONİK HASTALAR NE OLACAK?
Ancak özel sektörde çalışan kronik hastaların durumları açıklığa kavuşturulmadı. Diğer bir deyişle özel sektörde çalışan akciğer hastalığı, astım, KOAH, kalp/damar hastalığı, böbrek, hipertansiyon ve karaciğer hastalığı gibi kronik hastaların işe dönüp dönemeyecekleri konusunda da bir belirsizlik var. Özellikle 65 yaş üstü hastalarla aynı durumdaki kronik hastalardan işletme sahibi, esnaf, tüccar, sanayici, serbest meslek sahipleri ile çalışanlar için sokağa çıkma kısıtlamasının kaldırılması hususu önem arz etmektedir.