TRT Çocuk’da harika bir çizgi film var, adı Harika Kanatlar.
Son dönemde gördüğüm en öğretici işlerden birisi.
Çocuklar o kadar sevdiler ki, karakter uçaklardan her biri oyuncakçı raflarında yer alıyor.
Senaryo her bölümde uçakların paket teslimatı için bir ülkeye ve şehre gitmesiyle başlıyor.
Geçenlerde 4 yaşındaki kızım, bir kum saatinin yanındaki Eyfel Kulesi çıkartmasını tanıdı, nereden öğrendim dedim, Harika Kanatlar diye yanıt verdi.
Bölümlere baktım, taradım, dünyada Kahire dahil bir sürü yere gitmişler ama İstanbul’u atlamışlar.
Acaba bir alıcı olarak TRT, Harika Kanatlar’a böyle bir ricada bulunabilir mi?
Adım gibi emnim ki, bu rica yerine gelirse, hem Türkiye imajında bir faydasağlar hem de bugünden başlayıp 15-20 yıl sonra bile ülkeye gelecek belirli sayıda turisti garanti altına da almış oluruz.
Reklam mı reyting mi?
Dün çocuk kanalları ve reklamları yazdım ya, bir sürü destek mesajı aldım.
Öğleden sonra da reklam dünyasının duayeni sayılacak isimlerden biriyle konuştum.
Bir sürü şey öğrendim o konuşmadan. Mesela reklam kuşaklarının dizilerin reytinglerini düşürdüğü inanışıyla başlayayım.
Meğer baştan sona yanlış bir bilgiymiş bu. Kabaca şöyle özetleyeyim öğrendiğimi:
“Çocuklar televizyonu kesintisiz bir saatten fazla seyredebilirler ama büyükler öyle değildir.
Belirli bir sürenin ardından ekranda karşısındaki büyüklerin ya dikkatleri dağılır ya sıkılır ya da bir ihtiyaçlarını gidermek için yerlerinden kalkmaları gerekir.
Aslında sinemalarda ara verilmesinin sebebi de budur, bazen durmak ve seyirciye nefes aldırmak gerekir.
Hem ABD hem de Avrupa’da çeşitli ülkelerde verdiğim konferanslarda bunu hep anlattım, Türkiye’de de popüler bir dizinin izlenme payı, reklam kuşağı sayısı azaldığında değil yükseldiğinde arttı.”
İtiraz edip, diğer kanallar reklama gittiğinde reytingi yükselen kanalları nasıl açıklayacaksınız dedim, güldü, haber bültenlerinden söz ediyorsun değil mi diye sordu, şaşırarak “evet” dedim.
“Ortalama 45 dakikalık bir yayının ardından, diziler başlamadan, bir sürü kanal reklama gittiğinde bu olur, yaklaşık 100-110 dakika olan dizilerde de seyirci reklamların tamamını seyretmez ve zapping yapar ama sonuçta seyrettiği diziye döner” dedi ve ekledi, ”kimse nefes almadan saatlerce bir ekrana bakamaz”
Başka detaylarda var, mesela dizilerin arasında giren ilk ve son reklamların birim saniye fiyatı hesaplanma yöntemi gibi ama ben işin izleyici tarafıyla ilgiliyim.
Demek ki şikayet ettiğimiz reklamlar aslında çoğu zaman seyrettiğimiz işe bizi daha fazla bağlıyormuş...