Türkiye’de yerli 2 yemek kanalı var. Birisi Turkmax Gurme diğeri Planet Mutfak... Dün sabah, saat 9:30 sıralarında Haberturk TV’yi açtım, baktım ekranda iyi kavurma sırları var. En büyük sır da anladığım kadarıyla arpacık soğan kullanmak. Kavurma bitti arkasından pirzolaya geçildi, devamını seyretmeden kanal değiştirdim.
Kurban bayramı öncesi bu tür haberler yapılır ama bu hem erken hem uzun hem de yayın saati biraz garip bir haber oldu. Tamam sabah haberlerinde her dakika siyaset, dış politika, ekonomi haberi olmaz, o haberlerle yayın doldurulamaz ama yaşam haberi demek de yemek kanalı gibi yayın yapmak mı tartışılır doğrusu... Sabahları ekran başına geçen seyircinin aslında ihtiyaçları bellidir. Kapsamlı bir hava durumu ister seyirci, sonra akşam bıraktığı yerden sabaha kadar olanları, gazete manşetlerini sonra bugünün gündeminde yer alanları duymak ister en çok.
Türkiye’de sabah haberi demek zaman zaman bir önceki günün bülteninden kalan haberlerin metninde dün-bugün değişikliği yapmak haline geliyor. Elbette iyi istisnalar da var ama genellikle iş böyle gidiyor.
Televizyonculuğu mutlak biliyordur insanlar ama kanallar sabah bültenleri için fazla eleman ve bütçe ayırmak istemiyorlar.Oysa sabah haberleri motoru ısıtıp yola çıkmaya benzer yani değerli bültenlerdir. Hem bu bültenlerin önemi hem de yaşam haberinin neleri kapsadığını aslında daha fazla konuşmamız lazım.
Yeni iş kolları...
Belgesel kanallarını dikkatle seyredenler için Türkiye’de bir sürü iş alanı çıkarmak mümkün. Bu aralar National Geographic’te yeni bir seri var. Bir grup adam, hurdalıklarda eski eşya toplayıp içindeki değerli madenleri çıkarıyorlar. Mesela eski bir robot kol ve sigortalardan 6 kilo gümüş çıkardı birisi, saflık oranı yüzde 65 civarındaydı ama 1500 dolar verip 3 bin 600 dolar aldı. Bir başka adam, gümüş kurşunları kullandı, 200 dolar verdi, 400 dolar kadar bir para aldı.
Sadece gümüş değil bazen altın kovalıyorlar bazen bakır bazen de başka bir maden ve sonuçta iyi para kazanıyorlar. Adına ister hurdacılık diyelim ister başka bir iş fark etmez, Türkiye’de ekonominin geneli adına bu tür dönüştürme işlemlerine daha çok ihtiyacımız var.
Hoş biz daha çöpleri ayrıştırmaya üşeniyoruz ama geri dönüşüm aslında hepimize kazandırıyor, farkında değiliz...
Reklam sesleri...
RTÜK zaman zaman dikkat çekiyor, ceza veriyor ama belli ki yeterli olmuyor.
Özellikle çocuk kanallarında reklam kuşaklarında yayın sesi yükseltiliyor.
Dert reklamın dikkat çekmesini sağlamak. Yayıncılık ahlakı açısından sıkıntılı bir durum bu zaten ama bir de çocuklar hedef alınınca iş şirazesinden çıkıyor. Bu reklam kuşakları çok iyi izlenmeli ve denetlenmeli. Başka çaresi yok...