Sevgili Star gazetesi ve internet okurları, Ramazan Bayramınız kutlu olsun. Bu Bayram gününde sizlerle bir göbek sohbeti yapmak istiyorum, bu sohbetin, bu yazının hafif bir yazı mı, yoksa çok ciddi bir yazı mı olduğuna siz karar vereceksiniz.
Göbek meselesi Türkiye’nin önemli bir konusu, çok sayıda sorunun kristalize olduğu, kendini gösterdiği bir konu.
Göbekten kastım öyle börekle, tereyağlı pilavla, lahmacunlarla, birayla falan oluşan malum, bildiğimiz göbek değil (bu konuyu ben çok iyi bilirim).
Göbek derken muradım resmi trafik kurallarında “dönel kavşak” diye adlandırılan, sayıları hem şehirlerde hem de şehirlerarası yollarda hızla artan göbekler (dönel kavşaklar).
Göbek ya da dönel kavşak denen şey aslında insan zekasının yarattığı çok önemli bir kolaylık.
Dönel kavşak galiba ilk kez İngiltere’de trafikte uygulanan çok önemli, pratik bir yöntem.
Dönel kavşakların, bundan sonra göbek diyelim, amacı trafik ışıklarını ikame etmek.
Bir kavşak düşünün, özellikle de geceleri çok az kullanan olabilir, bu kavşağa trafik ışıklarını koyarsanız, bir sürücü, in cin top oynarken, ışık kırmızı diye çok uzun sürese bekleyebiliyor.
Olağan kırmızı, yeşil, sarı ışıklar yerine bir saatten sonra yanıp sönen sarı ışık uygulamasına geçseniz bu kez de ciddi riskler alıyor sürücüler.
Göbek uygulaması mükemmel bir buluş, kuralları var, hem de çok sıkı kuralları var, hiç beklemeden ya da çok az bekleyip göbeği dönüp yola devam edebiliyorsunuz.
Ancak, yukarıda da belirttiğim gibi, göbek uygulamasının da çok mantıklı ve çok katı, zaten öyle de olması gerekiyor, kuralları var.
Bizim trafik kanunumuza göre, dünyadaki tüm uygulamalar da aynı, öncelik göbeğe girmiş olanın; göbeğe açılan yollardan gelen araçlar göbeğe girerken daha önce göbeğe girmiş araçlara öncelik tanımak zorundalar.
Bu bayram ve öncesinde, ben de, muhtemelen çoğumuz gibi, Türkiye yollarında araba kullanıyorum, artan göbek uygulamalarına şahit oluyorum, çok pratik bir yöntem olduğu için bu uygulamadan memnunum ama beni dehşete düşüren konu sürücülerimizin göbek uygulamaları konusunda hiç fikir sahibi olmadıklarını görmem.
Göbeğe açılan bir yoldan hızla gelen sürücü göbek hakkı benimdir diye düşünüyor ve adeta hızını dahi kesmeden göbeğe dalıyor.
İşin tuhaf tarafı da, göbeğe daha önce girmiş yani yol hakkı onda olan sürücü de, sanki yol dışarıdan geleninmişçesine yavaşlıyor ya da duruyor.
Bu durumda dönel kavşağa, göbeğe arkadan gelen başka sürücünün kaza yapmaması artık tamamen Allah’a kalıyor.
Benim gözlemim ülkemizde kimsenin göbek kurallarından haberi olmadığı yönünde.
Göbeğe daha önce girmiş ya da dış yoldan gelen sürücü kurallara göre değil de duruma göre hareket ediyorlar.
Benim çok uzun bir yurtdışı araba kullanma tecrübem olduğu ve araba kullandığım yabancı ülkelerde göbek uygulaması çok yoğun bir uygulama olduğu için belirli bir alışkanlığım var, kurallara göre göbeği kullanmak istiyorum.
Ancak, ben kurala uyuyorum diye de göz göre göre kaza yapmamak için benim de dışarıdan çok hızlı bir biçimde göbeğe girenlere yol verdiğim oluyor.
Kaza yaptıktan sonra “ben haklıyım, sen kuralı bilmiyorsun” diye tepinmenin de fazla bir anlamı olmayabilir çünkü.
Bazen de göbeğin içindekine yol verdiğim için arkadaki sürücünün kornasına ve muhtemelen de hayır dualarına muhatap oluyorum, bu da işin bonusu.
Türkiye gibi belirli bir gelişmişlik düzeyi olan ülkede sürücülerin göbek kuralları konusunda bu kadar bilgisiz olması doğrusu şaşırtıcı ama acı bir gerçek.
Bayramınız bir kez daha kutlu olsun ama her bayram ülkemizde kabul edilemeyecek sayıda da kaza oluyor, insanlar ölüyorlar.
Bayramlarda trafik kazalarında insanların ölmediği, göbek kurallarının iyi uygulandığı bir Türkiye belki gerçekten gelişmiş bir Türkiye olacak.