İzmir ve civar limanlara kurvaziyer gemilerle gelen turist sayısındaki artış memnuniyet verici. Kuşadası Limanı’na gelen yolcu gemilerinde, tur satın almayan turistin büyük çoğunluğunun tercihinin çarşıyı ziyaret etmek olması, kötü bir sezonun ardından esnafında yüzünü güldürdü. Bu sirkülâsyon hem Kuşadası esnafına hem de ülkemize ciddi bir döviz girdisi sağladı.
Alsancak Limanı’na gelen kurvaziyer gemi sayısı 226’ya ulaşırken toplam turist sayısı 380 bin civarında. Hedef, yılsonuna kadar yarım milyon turistin İzmir’e gelmesi. Bu durum doğru değerlendirilirse ciddi bir döviz girdisi hem esnafımızın hem de ülkemizin yüzünü güldürür.
Gelen turistin eğitim, kültür ve sosyal durumu düşünülerek genel bir ortalama yapılacak olsa, özellikle tur satın almayan turistlerin ilk tercihi şehrin turistik ve tarihi dokusunu gezmek, alışveriş etmektir. Bu nedenle turistin şehri ve şehrin etrafında gezinmeye değer turistik yerleri bilmesi için daha gemideyken çalışmalara başlanılması gerekmektedir.
İzmir Limanı yenileme çalışmaları ve bunun karşılığında AVM yapılması tartışmaları yerini sessizliğe bırakmış gibi. Türkiye’ye gelen turistin ancak yüzde 6’sı İzmir’i biliyor. Özellikle İzmir gibi fazla bilinmeyen bir şehirde, limanın karşısına turistin tüm ihtiyaçlarına cevap veren bir AVM merkezi kurulması, turisti şehri gezmekten ve turistik yerlere gitmekten caydırır.
Dibimizdeki Rodos, Dubrovnik gibi bizden çok fazla bilinen ve turist kapasitelerinde zirveyi zorlayan liman şehirlerinde bile böyle bir AVM’ye ihtiyaç duyulmamıştır. Burada önemli olan turistin limana gelip teğet geçmesi değil limandan içeriye, şehre girip akması, tarihi, sosyal ve kültürel dokumuzu tanıması, keyifli zaman geçirmesi ve alışveriş yaparak şehrin ekonomisine katkıda bulunmasıdır. Böylelikle bizden memnun ayrılan turist ülkesine döndüğünde, yaşadığı bu tecrübeyi çevresiyle paylaşıp yeni turistlerin gelmesine vesile olacaktır. Bu da ülkemize sezonluk değil tüm yıl boyunca döviz girdisi sağlayacak gizli hazinenin kapağını açacaktır...