Azerbaycan Cumhurbaşkanı İlham Aliyev’in desteği ile yaratılan ASAN hizmet merkezi memur sorumsuzluğunun devlet kurumlarında rüşvet durumlarının ortadan kalkmasına hizmet etmektedir. 9 bakanlığın 25 hizmetini vermekte olan bu merkez devlet kurumlarında mevcut olan engellerin önüne geçmek ve vatandaşa her türlü evrak ve belgelerin alınmasında hızlı hizmet vermeyi hedefliyor. Örnek olarak Bakü’den başlanan bu hizmet diğer kentlerde de verilmeye başladı. Bu hizmetin sunduğu en dikkat çekici projelerinden biri ise merhum Haydar Aliyev’in 90 yıllık jubilesi nedeniyle tanıtıma tabi tutulan ASAN hizmet otobüs projesi oldu. Bu otobüsler Türkiye’de yapıldı ve örneği bulunmamaktadır. İçerisinde 9 bakanlık bankadan nikah işlemlerine kadar geniş bir hizmet yelpazesini içeren bu otobüslerle engelli ve yaşlı vatandaşlara evlerinde hizmet sunacak. Bu proje Azerbaycan’da sempatiyle karşılandı. Ciddi anlamda medyada ve sosyal medyada destek gören bu projeyle Azerbaycan batılı ülkelerin dikkatini çekmektedir. Kendin enerjisini güneşten üreten bu hizmet otobüsleri içerisinde tüm yeni teknolojiyi barındırmaktadır. Bir otobüste koca bir devlet hizmet verecek. Oldukça anlamlı ve takdire şayan bir proje olarak destek görmesinin nedeni de bu yaklaşımıdır. Bu projeyle ilgili Azerbaycan Cumhurbaşkanı başdanışmanı hukuk profesörü Fuat Alaskerov ile görüştük. Sorularımıza cevap veren danışmana göre bu projeyle Azerbaycan yeniliğin kapısını açmış oldu.
-Fuat bey Bu yeni “antikorrupsion multihizmet projesi”nin konsepti, felsefesi nedir?
Öncelikle bu projenin taşıdığı özellikleri ile bir devrim, islahat projesi olarak algılamak gerekiyor. Bugün Azerbaycan ekonomik kalkınmanın yeni etabını yaşamaktadır. Bölgemizi, Türkiye ve Avrupa’yı birleştiren mega enerji projeleri ülkemizin kalkınmasına tövhesini sunmaktadır. Petrol-doğalgaz sektörüne büyük sermayeler yatırılmakta, yeni sanayi tesisleri açılmaktadır. Dev çaplı sosyal projeler, eyaletlerin il ve ilçelerin sosyal-ekonomik kalkınma programları gerçekleşmektedir. Tek sözle Azerbaycan kalkınmanın altın çağını yaşamaktadır.
Cumhurbaşkanı İlham Aliyev’in her zaman “devletin tüm siyasetinin merkezinde Azerbaycan vatandaş olacak” der. Devlet politikaları sosyal refahın, emniyetli hayatın teminatına hizmet etmelidir. Devletin kalkınması insan faktöründedir. Bu prensiplerle ülkemizin gelişmiş medeniyetler sırasında yerimizi temin etmek için önceliklerimiz korrupsiyona karşı mücadele devlet idareciğinde şeffaflığın ve insanların hükuklarının temin edilmesi, ahalinin sosyal müdafaasının güçlendirilmesi belirlenmiştir. Buna bağlı olarak kanunvericilik ve enstitusionel islahatlar hayata geçirilir, praktik adımlar atılıyor. Bu anlattığım enstitusionel islahatlardan biri de artık kendini kanıtlamış ve insanların rağbetini kazanmış Azerbaycan Cumhurbaşkanı İlham Aliyev’in talimatı ve desteği ile yaratılan “ASAN Hizmet”dir.
-“ASAN Hizmet”in amacı nedir?
Çeviklik, şeffaflık, nezaketlilik, mesuliyet ve rahatlık prensiplerine esaslanan “ASAN hizmet”in esas amacı devlet kurumlarının hakuki hizmetlerinin sunulması vatandaş memnuniyetinin şeffaflığın temin edilmesi, korrupsiyon durumların istisna edilmesi, gelişmiş teknolojilerin tatbik edilmesi, devlet memuru -vatandaş ilişkilerinde yeni düşünce tarzının- “devletin temsilcisinin vazifesi vatandaşın hukukunu temin etmekdir” yaklaşımın ortaya koymak, vatandaşların devlete güvenini güçlendirmekdir.
- “ASAN Hizmet” hangi hizmetleri verecektir?
“ASAN hizmet” merkezinde 9 devlet kurumu tarafınca 25 hukuki hizmet ve 22 çeşit fonsiyonel yardımcı hizmetleri gerçekleştiriyor. Burada vatandaşın işlemleri elektronik ortamda yapılır. Merkez interneta açık olan bilgisayarlarla donatılmıştır ve vatandaşların burada tüm elektronik hizmetlerden faydalanması için tüm imkanlar tanınmıştır. Korrupsiyon durumların önünün kesilmesi için hizmet kesintisiz görüntülü kayıt altındadır. Merkeze gelen insanlar noter hizmetlerinden faydalanabilir, pasaport ve kimlik , toprak arsa işlemlerine bağlı evrakları alabilir, ehyitelerini degiştirebilir, emekli maaşların alınması, emlaklarına bağlı işlemlerini, ticari işlemlerinin, vergi kaydı ve diğer hizmetleri alabilir.
Azerbaycan’da çalışan Türk şirketleri de vergi ödemesi gibi hizmetten faydalanabiliyor. Yabancı uyruklular veya vatandaşlığı olmayanlar Azerbaycan’da çalışma izinlerini de buradan alabilecek.
Merkezde vatandaşların zamanını faydalı geçirmesi için fonksiyonel hizmetler- banka, sigorta hizmetleri, hukuki yardım , tercüme hizmetleri sunulmaktadır. Elektrik, su, doğalgaz paralarını bile bu merkezde ödeyebiliyor.
-ASAN hizmet projesine ASAN hizmet otobüs projesiyle de katkı sağlandı. Bu bir ilktir ve tanıtımını İstanbul’da gerçekleştirdiniz. Medyanın da ilgisini çeken ASAN hizmet otobüsleri fikir olarak oldukça anlamlı. Bu hizmetle neyi hedefliyorsunuz?
Milli liderimiz Haydar Aliyev’in 90’ıncı doğum yılında bu projenin topluma sunulması ve hizmete verilmesi öncelikle merhum Haydar Aliyev’e duyulan sevginin ve saygının, gösterdiği yoldan devam etme ısrarımızın göstergesidir. Ayrıca bu projenin içerigi sayın cumhurbaşkanımız İlham Aliyev’in söylediği gibi insan merkezli felsefenin devletin ve cumhurbaşkanının politikalarında insan vatandaş faktörünün durduğuna ciddi kanıttır. ASAN otobüslerin faaliyete geçmesi özürlü vatandaşların hasta ve yaşlıların merkeze gelmeden bu otobüslerde yerinde problemlerinin çözülmesi sağlandı. ASAN HİZMET merkezinin ASAN hizmet otobüsleriyle Azerbaycan’ın her bölgesinde hizmet imkanı oluştu. İnsanların saatlerce devlet kurumlarında harcadığı zamana ve memurların bazan yaptığı nezaketsizliğe son veriliyor. Vatandaş hem ASAN HİZMET merkezleriyle hem de bu merkeze bağlı ASAN HİZMET otobüsleriyle devletle vatandaş arasında güven mesafesini daha da yakınlaştıracaktır. İşte Cumhurbaşkanı İlham Aliyev’in temel hedefleri bunlardır.Vatandaşa mümkün olan mertebede hizmet sunmak onun hayatını ASANLAŞTIRMAK yani kolaylaştırmak.
-İnsanların projeye ilgisinin olduğunu görmekteyiz.Hizmete sunulduğu günden beri kaç vatandaşa hizmet sundu?
“ASAN hizmet” faaliyete başladığı 100 gün içerisinde 70 bin insana hizmet gösterdi. Medyada yapılan anketlere bakıldığında ahalinin yüzde 98’i hizmetin çevikliğinden, şeffaflığından ve etik davranış tarzından memnun kalmıştır. Anketlere göre “ASAN hizmet” konsepti antikorrupsiyon adımı olarak büyük kamu desteğı ve itimadı görmektedir.
Son olarak altını çizmek istediğim bir husus daha vardır. “ASAN hizmet” gelişmiş innovativ konsept gibi artık bir kaç devlet ve uluslararası kurumların dikkatini kendine yöneltebildi. Biz bu tecrübeyi diğer devletlerle en başında ise kardeş Türkiye ile paylaşmaya, bu tecrübenin Türkiye’de de gerçekleşmesinde rol üstenmeye hazırız.