Akdeniz'de bir hurma ağacının altında, gölgesi denize vuran bir bebek düştü hayalime… Nereden bilebilirdim ki o bebek ta uzaklardan hem de çok uzaklardan, Meksika’dan gelecek ve elimi tutacak mini minnacık parmaklarıyla, pespembe, yumoş yumoş, pamuk pamuk yanaklarıyla, zeytin gözleriyle...
Ve onunla Akdeniz'de dolaştık, kalp kalbe konuştuk, birbirimizin dilini bilmiyorduk ama yürektendi bakışımız birbirimize, uzaklar yakındır dercesine baktık, anlaştık ben ona ülkemizin güzelliklerini anlattım, şimdi ailesiyle gezip gördüğü keşfeden bebek gözleriyle baktığı yerlere eminim ki büyüdüğünde gelecek ve onunla bakışma buluşma el ele verme anımızı hatırlayacak...
Bienvenidos a Turquia (Türkiye’ye hoş geldiniz)
İstanbul’dan çıktığımız yolculukta, Efes, Kuşadası, Denizli, Pamukkale’yi geride bıraktık. Antalya ve sonrasında Kapadokya’ya devam edecek turumuzda İsabel Liam, 6 aylık tatlı mı tatlı bir kız bebek. Meksika’dan ülkemize gelen en genç turist ve yol arkadaşım…
Paraguay, Arjantin, Brezilya, Kolombiya gibi Latin ülkelerinden gelen turistlerle Türkiye’nin eşsiz güzelliklerine tatil tadında kültürümüzden gezilip görülecek yerlerimize, antik kentlerimizden denizimize Türkiye’mizin eşsiz güzelliklerini, efsanevi Türk misafirperverliğimizi, birlikte paylaştık.
Tüm Latin Amerika pazarının yaklaşık yüzde 70’lik pazar payına sahip, ağırlıklı olarak kültür turları planlayıcısı ve uygulayıcısı olan ve Antalya’ya ilk Brezilyalı turistleri getiren Honest Travel Group Yönetim Kurulu Başkanı Cengiz Deveci’yi gönülden kutluyorum. Türkiye’ye turist gelmiyor diyenlere inat Türkiye’ye turist geliyor hem de çok uzaklardan dedirttiği için yaşadım, gezdim, gördüm. Latin Amerika pazarının Türk turizmi ve ekonomisine katkılarını genç ve başarılı turizmci Cengiz Deveci’ye sordum.
Öncelikle gururla ifade edip yazmalıyım ki Sayın Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan’ın Latin Amerika ülkelerine yaptıkları ziyaretler neticesinde geldiğimiz noktada, Latin Amerika’da turist gönderme potansiyeline sahip tüm ülkelerle karşılık olarak vizeler kaldırılmış ya da online vizeye dönüştürülmüştür. Cumhurbaşkanımız liderliğinde devlet büyüklerimizin bu hususta göstermiş olduğu duyarlılık ve Latin Amerika ülkeleri ziyaretleri turizmimiz adına olumlu yönde çok önemli bir yol açmıştır.
Yıl 2010, THY Brezilya’nın Sao Paulo şehrine başlayan uçak seferleriyle canlanan ve değer bulan süreklilik sağlayan bir turizm pazarı.
Bakın Cengiz Deveci Latin Amerika pazarını nasıl değerlendiriyor:
“Brezilya’dan gelen toplam turist sayısı 20 bin iken bu rakam ilerleyen yıllarda yıllık bazda 135 bine kadar çıktı. Bugün, Latin Amerika’dan turist gönderme potansiyeline sahip tüm ülkelerle karşılıklı vizeler kaldırılmış ya da online vizeye dönüştürüldü. Bugün THY Latin Amerika’da 6 büyük şehre direkt uçuyor. Bunlar Sao Paulo, Buenos Aires, Bogota, Havana, Panama ve Caracas’dır. İlerleyen zamanda Mexico City hattı da açılacak. Benim her zaman dediğim, 1 Latin Amerikalı turist 10 Balkan turiste bedeldir. Kişi başı harcaması ülke bazında değişmek üzere 800-1.000 dolar arasında. Ülkemizde yaşanan dolar/TL paritesindeki artış ile 2 sene önce 1.600-2.000 TL olan harcama bugün 3.500 TL’ye kadar çıkmıştır. Bu da ülkeler/pazarlar harcama sıralamasında ilk 3 pazar arasında yerini korumaktadır. Otellerde yüzde bazında çok büyük bir rakama sahip olmamasına rağmen, otel kişi başı harcama bazında yüksek değere sahip olan Latin Amerikalı turistler İstanbul, Kapadokya, Antalya, Pamukkale, Kuşadası başta olmak üzere tüm kültür miraslarımızı ziyaret etmektedirler.
Pazarın yüzde 80’ine sahip olduğumuz ve aynı zamanda vatandaşı olduğum Meksika bizim için önemli bir yer tutuyor. Bu ülkeye uçuşların Mart 2018’de başlanması için çalışmalar devam ediyor. Gerek Mexico City’nin 2.250 metre deniz seviyesinden yüksekliğe sahip olması, gerekse THY’nin elinde bulunan uçaklar tam kargo kapasitesiyle menzile varamayacak olması uçuşu zorlaştırıyor. Ancak THY yetkileri ile yapmış olduğumuz görüşmeye istinaden, arada 1 durak noktası ile uçuşu gerçekleştirmek mümkün olacak. Bu ara noktanın Dominik Cumhuriyeti’nin başkenti Santo Domingo olması muhtemel. Bu hatta şu anda British Airways ile partnerliğimiz artarak sürüyor.
Latin müşterilere Antalya’yı tanıtmak tabii ki de kolay olmadı. Meksika’nın Cancun, Merida, Playa del Carmen, Acapulco, Brezilya’nın Rio De Janeiro, Florianapolis, Küba’nın Varadero gibi dünyanın en iyi plajlarına sahip şehirleri var iken neden Antalya diye sorabilirsiniz. Biz ülkemizin değerlerini en iyi şekilde temsil etmeye baş koymuş bu ülkenin dış yüzleri turizmciler olarak güzel olanı tanıtmak görevimiz. Bu sevdamız 2013 yılındaki tanıtımlarımız neticesinde başladı. Antalya’nın ismini tüm Latin Amerika’ya yaydık. 4 senedir başarıyla yürüttüğümüz çalışmamızla Antalya artık talep edilen bir destinasyon haline geldi.
Ülkemizi diplomatik anlamda tanıtmak için Eylül 2016’da Meksika’da görevde bulunan Latin Amerika ülkelerinden Guatemala, Panama, Uruguay, Jamaika, Paraguay, Arjantin büyükelçilerini ve eşlerini ülkemizde ağırladık. Buradaki tek amacımız ülkemizin dış medyada çıkan haberler gibi güvensiz bir yer olmadığını göstermekti. Büyükelçilerimiz en iyi şekilde döndüklerinde ülkemizde yaşadıklarını anlattılar. Yapmış olduğumuz araştırmaya göre mutsuz ayrılan turist, bunu 11 kişi ile, mutlu ayrılan turist 4 kişi ile paylaşıyor. Bugüne kadar toplam 100 bin turist ağırlayan bir firma olarak umuyorum 400 bin kişiye sesimizi duyurabilmişizdir.”
İsabel bebek, nazar boncuklu altın kolyesiyle anne ve babasının gözlerindeki mutlulukla aslında tüm dünyaya en güzel mesajı veriyordu, Türkiye dünyada tatilin merkezidir…