30 Mart 2014 Seçimleri tahminen sonuçları en fazla seyredilen seçim oldu. Reyting tablosunun ilk 10’unda öğleden sonra yayınlanan Ben Bilmem Eşim Bilir ve sabah yayınlanan Ankara’nın Dikmeni haricinde tüm işler haber ve seçim programlarına ait.İlginç olan AB Grubu’ndaki sonuç, daha eğitimli ve daha zengin olarak tanımlanan bu grupta ilk 10’a seçim ve haber harici gündüz kuşağından 4 program girmiş. Yani AB Grubu seçim sonucu programlarını gündüz yayınlanan magazin ve dizi programlarından daha az seyretmiş...
***
Seçim gecesinde bazı kanallar yine program böldüler bazıları blok gitti. Başbakan Erdoğan’ın balkon konuşmasını program bölne kanallardan topladım 36.12 share etti, 15 dakikalık reytinglerden program bölmeyen kanalları da hesaba kattığımızda yaklaşık yüzde 49 civarı bir oran karşımıza çıkıyor.
Konuşma süresinin yaklaşık 40 dakika olduğuna bakınca, alınan share’in A Milli Futbol Takımı’nın aldığı share’e eşit hatta bazı maç ortalamalarının üzerinde olduğunu söylemek mümkün. AB Grubu’nda konuşmanın bölünen program sharei yüzde 37,14. yani total grubun üzerinde ki 15 dakikalık reytinglere de baktığımız da bu oran da milli maç seviyesinde bir orana ulaşıyor.
***
Bu seçimin siyasi galip ve mağlupları belli ama televizyonculuk açısından da kazanılanları yazmak lazım. Birincisi Türkiye geçmiş seçimlere oranla rakam okuma konusunda çok daha ileriye gitti.Mesela CHP’nin kaç yüz ilçede yüzde 1’in altında oy aldığı ve bu tablonun genel sonuçla ilişkilendirilmesi gibi bilgiye dayalı analizleri bu seçimde çok daha fazla izledik.
Özellikle haber kanalları maraton seçim yayınında eskiye oranla çok daha tecrübe kazandıklarını gösterdiler, saatler uzadıkça taze güçler devreye girdi, ekranda sunucular diri kaldılar, sabit yorumcular biraz daha fazla yorgun gözüktüler...
***
Her yayın maratonunun görünmeyen kahramanları vardır. Ulaştırma servisleri, çayı kahveyi yapan, dağıtan personel, seçim gecelerinde çok fazla yorulan KJ’ciler, bilgi işlem servisleri, mikrofon takma çıkarma, pil değiştirme rekoru kıran ses ekipleri, onlara da kocaman bir teşekkür etmek lazım, zor bir yayın süreci geçirdiler. Türkiye’de planlanmış kesintisiz haber yayıncılığı, ani olaylardaki kesintisiz yayınlardan çok daha derli toplu gidiyor.
Planlanmamış olaylarda kimi bulursan yayına al, telefon bağlanıncaya kadar spikere bir önceki bağlantıda söylenenleri ya da olayı tekrar ettir mantığından öteye gidemedik henüz.Telefon rehberlerini isim üzerinden değil uzmanlık alanı üzerinden yazıyor ama tahminen bunları yeterince kullanamıyoruz. Bu açıdan bakınca seçim yayın maratonunun hakkını vermemek haksızlık olur...