Digiturk CEO’su Ertan Özerdem, babası Mahir Özerdem’i kaybetmiş, başısağolsun... Mahir Özerdem için vefat ilanlarının yayınlandığı gün gazetelerde D-Smart CEO’su Ali Güven’in ‘Digiturk’e talip oldukları’ açıklaması vardı.
Özerdem ve Güven’in tanışıklıklarını biliyorum. Tanıdığım, duyduğum, Ali Güven kibar adamdır, durumu bilse, tahminen bu açıklamasını ötelerdi.
***
Gelelim ana konu, D-Smart’ın Digiturk’e talip olması meselesine... Şu ana kadar en çok konuşulan, Doğuş Grubu-Ciner Medya Grubu ortaklığıyla, Türk Telekom’du. Şimdi D-Smart ile Doğan Grubu da bu topa girmek istiyor. D-Smart’ın bu işe girmek istemesi normal zira, satış ve servis ağı olan ve içerik üretme tecrübesine sahip bir şirket.
İçerik kelimesinin içini doldurayım. Eğer bir platform oluşturuyorsanız, para ödeyen abone kazanmalısınız. Abonelere, spor ya da sinema ya da dizi gibi normal alıcılarla ulaşamayacakları içerik oluşturmanız gerekir.
Bu da hiç kolay bir iş değildir zira maliyetler dolar üzerinden çıkar, stüdyo ve kanallarla uzun uzun yazışma yapmak gerekir. Bizim memlekette bir kanal el değiştirdiğinde genelde yöneticiler de değişir ama bir platformualmak yönetmekten daha kolaydır...
***
D-Smart CEO’su Ali Güven’in açıklamalarında dikkatimi çeken bir nokta var. Güven, iki platformun birleşmesinden doğacak sinerjiyle futbolu daha ucuza seyrettirmenin mümkün olacağını söylüyor. Olabilir mi, rakamlara bakacak olursak bu hayalcilik değil.
Ancak burada sıkıntılı iki nokta var. Birincisi, Süper Lig ihalesinde ödenen para beklenen sonucu vermedi. Digiturk, gelirleri artan kulüplerin futbolun toplam kalitesini ve değerini arttıracağını düşünüyordu. Kulüpler kaynağı doğru kullanmayıp, üzerine bir de şike davası eklenince ödenen paranın karşılığı alınamadı.
İkinci nokta, Süper Lig’deki tüm maçlar yayınlanıyor ama reklam ve reyting alınan maç sayısı 2, bilemedin 3. Diğer maçları yayınlamanın operasyon maliyeti bile bir sürü kanalın dış yapım bütçesine eşit. Hal böyle olunca, ucuz maç seyretmenin yolunun futbolu paketler halinde satmak olacağı kesin.
***
Özetlemek gerekirse D-Smart CEO’su Ali Güven, Digiturk’e neden talip olduklarını son derece mantıklı cümlelerle açıklamış. Mantıklı olan değil parayı veren düdüğü çalıyor...
Bakalım ne olacak?