Deliler neresi bileniniz var mı?Urfa’nın bin iki yüz köyünden biri. İnsanı, iş soruyor, yol soruyor, elektrik soruyor. Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Basın Müşaviri Kayhan Ünal’dan öğrendim bunları. Kayhan, 120 köy dolaştı, 20 kişilik mitingleri bile izlemiş, Bakan Faruk Çelik’in hayata geçirdiği 400 projenin kapsadığı alanları gezdi. Gezdiği yerleri anlatınca hemen gözlemlerini sordum.
Twitter yasağını soran oldu mu hiç dedim, güldü Kayhan...Zaten gülsün diye sormuştum biraz da, Türkiye’de bir sürü köy yolunda telefon çekmez, internet de eğer devlet muhtarlığa götürdüyse vardır. Geçen haftadan beri televizyonda seçim sonuçlarını değerlendiren ve halen “Twitter yasağına rağmen Ak Parti oy kaybetmedi” diye cümleler kuranlar geldi aklıma Kayhan ile konuşurken.
***
Maslow’un İhtiyaçlar Hiyerarşisi’nin ilk 2 maddesinden yola çıkalım.İnsan, ilk önce fizyolojik gereksinimlerini karşılamak ister.Yani nefes almak, yemek yemek, su içmek, uyumak gibi.Sonra güvenlik gereksinimleri gelir.İş, kaynak, aile,sağlık gibi...
Seçmen insandır, önce yaşam koşullarına bakar, iş bulup bulamadığı, evinin yolu, köyündeki elektrik, sulama kanalı, aldığı emekli maaşı, sosyal yardıma bakar. Ayıp mı bu?
Tartışmaya iş ve aş ifade özgürlüğünden önce mi gelir diye bakmak da büyük hata.Eğer böyle davranırsak ifade özgürlüğü denilen o geniş kavramı sadece bir mikroblog siteye indirgemiş oluruz...
***
Twitter’da Türkiye’den kayıtlı yaklaşık 9 milyon hesap var. Farklı farklı siyasi düşüncelere sahip insanların tamamı gerçek olsa nüfusun yüzde 14’üne tekabül eder. Ama bu 9 milyon hesabın içerisinde “yumurta kafa” dediğimiz, gerçekte olmayan, robot programlarca yaratılmış on binlerce ve bir de gerçek kullanıcılarını çeşitli sebeplerle adlarını saklamak için açtıkları ismi anonim binlerce hesap var.
Siyaseti ya da muhalefeti sadece bu kümeden ibaret sanmak insana hata yaptırmaz mı? Twitter ahalisi ve o ahalinin beklenti ve isteklerini seslendirmek başka şey, o ahaliyi tüm Türkiye zannetmek bambaşka şey...
***
Hayatı herkesin kendisi gibi yaşadığını düşünen çok insan vardır. Mesela light kola... İstanbul’un 500 kilometre dışına çıkınca bulmak zorlaşır.Pazar payı normal kolanın 8’de 1’i bile değildir ama light kola içenler herkesin light kola içtiğini zannederler.
Light kola yaşamı algılamada, tiwtter tartışmaları da siyaseti algılamada yapılan hatalar adına güzel bir örnek oldu...