Evliliğinde heyecan arayan İla’nın kocasının kalbine midesinden ulaşmaya çalıştığı Sefer Tası, her tür izleyiciye hitap edebilecek, nitelikli ve keyifli bir seyirlik.
Hint sinemasında büyük usta Satyajit Ray ile Bollywood müzikalleri arasında fazla seçenek yoktur. Mira Nair filmleri gibi örneklere nadiren rastlarız. Ritesh Batra ilk filmi Sefer tası ile ara bölgede her anlamda başarılı bir filme imza atıyor. Dünya prömiyerini geçen yıl Cannes Film Festivali Eleştirmenlerin Haftası bölümünde yapan Sefer Tası her tür izleyiciye hitap edebilecek yetkinlikte bir yapım. Başrolü de Hindistan’ın ünlü oyuncusu İrfan Khan üstleniyor.
Sefer Tası kolaylıkla bir romantik komedi olarak sınıflandırılabilir. Ancak mizahı da romantizmi de gayet ölçülü ve incelikli. Hint mutfağının damak tadı kadar duygulara da hitap eden bol baharatlı yemeklerinin aracı olduğu bir aşk öyküsünü anlatıyor. Ancak gastronomide de ölçüyü kaçırmıyor, oryantalizm ya da egzotizm tuzağına düşmüyor. Aksine Ritesh Batra, Mumbai’de gündelik hayatın rutinine nüfuz eden, çalışan kesimin özellikle ulaştırma zorluklarına ve yeme içme alışkanlıklarına odaklanan gerçekçi tarzı tercih ediyor.
Mumbai’de ev kadınlarının kocalarına yaptıkları yemekleri ve tabldot servisi yapan lokantaların müşterilerinin siparişlerini sefer taslarına doldurarak öğle saatinde onlara ulaştıran beş bin kadar ‘Dabawallah’ olduğunu öğreniyoruz bu filmden. Rivayet odur ki bu işin nasıl hatasız yapılabildiğini uzmanlar incelemiş, kusur bulamamışlar.
KLİŞEDEKİ ZARİF AYRINTI
Ama Sefer Tası sistemdeki bir yanlışlıktan yola çıkıyor: Evliliğinde heyecan bulunmayan mutsuz eş İla, deneyimli komşusunun tavsiyesi üzerine kocasının kalbine midesinden geçerek ulaşmaya karar veriyor. İla ile komşusunun ‘iletişim biçimi’, filmin hoş esprilerinden biri. Ancak İla’nın teslimatını yapan ‘Dabawallah’, kocasını bir şirketin emeklilik için gün sayan, titiz, huysuz ve yalnız elemanı Saajan ile karıştırıyor! İla’nın leziz yemekleri öncelikle Saajan’ın, sonra ona bir türlü yaranamayan stajyeri Shaikh’in hayatını değiştiriyor! Sefer taslarının içine koydukları notlarla yazışmaya başlayan İla ile Saajan arasında bir yakınlık doğuyor.
Konusuna bakınca Sefer Tası’nın fazlasıyla şerbetli bir klişe olduğu düşünülebilir ama Batra’nın birçok önemli fondan filtrelenerek geçen senaryosu, içerdiği zarif ayrıntılarla türün klişelerinin üstesinden geliyor.
FİLMİN KÜNYESİ
Orijinal adı: Lunchbox
Yönetmen ve Senarist: Ritesh Batra
Görüntü: Michael Simmonds
Müzik: Max Richter
Oyuncular: Irfan Khan, Nimrat Kaur, Nawazuddin Siddiqui, Denzil Smith
Tür: Dram, Romantik
Yapım: 2013, Hindistan-ABD-Almanya-Fransa. 104 dakika. Genel izleyici.