Ferzan Özpetek Türk sinemasının Avrupa ayağının en önemli isimlerinden. Fatih Akın ve Özpetek yaratıcı yönetmenler olarak 90’ların sonunda ve 2000’lerin başında duraksayan sinemamıza hayat öpücüğü veren isimlerdir. Özellikle Ferzan Özpetek’in romantizmi tekrar diriltmesi ve bunu yaparken de kendi özelliklerini, hesaplaşmalarını cesaretle işliyor olması onu özel bir yere oturttu. Hamam ve sonra gelen Harem Suare Türkiye’de olduğu kadar İtalya’da kalıcı olmasının yolunu açan filmlerdi. Daha sonra ürettiği filmler değişik hikayeler ama aynı güçlü duygunun temsilcileriydi. Yazının başında dediğim gibi filmlerindeki romantizm onu farklı kılıyordu. Filmdeki kahramanların cinsel tercihi ne olursa olsun filmlerindeki aşk duygusu, yalnızlık ve yürek hikayeleri her şeyin üstünü örtüyordu.
Pietro’nun 60 yıllık yalnızlık öyküsü
Özpetek’in son filmi Şahane Misafir diğer filmlerden farklı bir çizgiyi takip ediyor. Bu filmin odağında bir aşk veya romantizm olduğunu söylemek zor. Evet tiyatroya, korku filmlerine göndermeler var. Ama tam olarak odağına neyi aldığını sorarsanız çok da doyurucu bir cevap veremem. Filmin konusunu kısaca özetlersek; 28 yaşındaki Pietro, Roma’ya yeni gelmiştir ve burada aktör olmaya çalışırken geceleri de pastane şefi olarak çalışmaktadır. Kuzeni Maria’nın evinde misafir olarak kalmaktadır, sonunda tek başına yaşayabileceği bir ev bulur. Pietro bir süre sonra evdeki eşyaların hareket ettiğini farkeder. Çok geçmeden anlar ki bu evde tek başına yaşamamaktadır. 1943 yılında hayatını kaybetmiş bir tiyatro grubunun hayaletleri evi mesken tutmuşlardır. Aslında 60 yıllık bir yalnızlık söz konusudur. Pietro da yalnız bir insandır. Duygusal olarak bütünlüğünü sağlayacağı bir partneri veya onu anlayan bir sevgilisi yoktur. Hayalet grubunun küçük sırrını çözmek Pietro’nun da hayatını düzeltmek için çıkacağı yolun başlangıcıdır.
Cem Yılmaz bu hayaletlerden birini canlandırıyor. Filmde de Türk kimliğiyle yer alıyor Cem Yılmaz. Komik olmaya çok çaba sarfetmeyen bir karaktere bürünüyor ünlü komedyen. Onun performansı yurtdışında farklı, ülkemizde farklı değerlendirilecektir. Çünkü bizler onu kafamızda zaten bir yere oturttuk. Herhangi bakışını yorumlarken bile kendi kendimize sırıtıyoruz. Ama yurt dışında böyle algılanacağını sanmıyorum. Filmdeki Cem Yılmaz, onun karakterinin hikayesi, Sezen Aksu parçası filmin biraz Türk izleyicisine oynadığını düşündürüyor bana.
Hesaplanmamış aşk filmleri nerede?
Yönetmenler ürettiklerine kendilerinden bir parça yansıtırlar. Yönetmenlerin filmlerinin üstüne bazen gölgeleri bazen ışıkları düşer. Şahane Misafir ne yazık ki Özpetek’in geçmişinin gölgesinde kalmış bir film. Yönetmenin kendi sinemasal bütünlüğünü parçaladığı bir yapım olarak da düşünülebilir. Benim gibi Özpetek’in duygusunu beğenenler için film çok albenisi olan bir yapım değil. Ama yine de seyretmek ve bu büyük yönetmenin filmografisini takip etmek gerekir. Bundan sonra daha doğru bir yapı içinde iki kültürü kullanacağını düşünüyorum. Biz ondan hesaplanmamış ve sınırlandırılmamış aşkların filmlerini seyretmeye alıştık. Belki bütün yakınmamız ondandır.
FİLMİN KÜNYESİ
Orijinal adı: Magnifica
Presenza
Yönetmen: Ferzan Özpetek
Senaryo: Federica Pontremoli, Ferzan Özpetek
Oyuncular: Cem Yılmaz, Margherita Buy, Beppe Fiorello, Eleonora Bolla, Platinette, Gianluca Gori
Vizyondakiler
Ülkücüler
Ülkücü Hareket’in 80 öncesi mücadelesi ve cezaevi güncesi... Yanlış aksettirilen tarihi, yaşayanların gözünden aslına sadık kalınarak anlatma ve aslolan değerlere sahip çıkabilme çabası... Bu ülkenin varlığının ve geleceğin teminatı olan ülkücü harekete ve onun sembolleşen kişi, kurum ve değerlerine teşekkür çalışması...
Amerikan Pastası:?Buluşma
Michigan’lı dört gencin bekarlığa veda iddiası üzerine 1999 yazında girdikleri iddiasının üzerinden yıllar geçmiştir. Jim ve Michelle evlenmiş, Kevin ve Vicky veda etmişlerdir. Oz ve Heather birbirlerinden ayrı düşmüştür. Finch ise hâlâ Stifler’ın annesinin peşindedir. Beraber geçirecekleri bu hafta sonunda nelerin değiştiğini görecek, zamanın ve uzaklığın ise gerçek dostluğu asla değiştiremeyeceğini öğrenecekler.