Time dergisinde kapak olmak önemlidir değil mi? Son sayısında Barbie bebekleri kapak yaptı Times.
Laf olsun diye değil aksine üretici firma Mattel’in bundan böyle Barbie bebekleri yeni 3 vücut şekli ve 7 farklı ten rengi ile üreteceğini duyurmak için yapıldı bu kapak haberi.
Çok da gerçekçi olmayan bir vücut yapısını çocuklara ideal model olarak sunmanın sakıncaları tartışılıyordu uzun yıllardır.
Buna bir de Barbie bebeklere benzemek için onlarca estetik ameliyat geçiren kadınlar ve onların garipleşen görüntülerine dair haberler eklenince tartışmalar alevleniyordu.
Üretici firma şimdi tüm bu tartışmalardan kurtardı kendisini.
Avrupa’da ırkçılığın yükseldiği bir dönemde farklı ten renklerinde üretim yapmak da doğru bir karar aslında.
Hoş Avrupa’da milliyetçiliğin yükselmesinin temel sebebi yaratılan İslamofobi ama dünyanın sorunlarını çözmek de Barbie bebeklerin işi değil.
***
Çocuklarda tüm hayatlarını etkileyecek algıyı yönetmek ve şekillendirmek konusunda medya hiç de seçici değil.
Mesela Pepee’de bir süredir tekerlekli sandalyede oturan engelli bir çocuk var.
Yaratılan karakterin tekerlekli sandalyesine de diğer karakterle olan ilişkisinde engelli olmasına da hiç atıfta bulunulmuyor.
Bu sayede de çocuklarda, diğer engelli kişileri sorgulama, acıma gibi duygular oluşmuyor, hayatın içinde normal bir sahne ve arkadaşlık durumu gelişiyor.
Bu iyi örnekti ama kötüleri de söyleyeyim... Mesela Tom ve Jerry hepimizin hayatında büyük izler bıraktı ama 7 yaşından küçük bir çocuğun algısında kavgayı, kötülük yapmayı gayet ola- ğan hale getirdi.
Aslında sinema filmlerinde özen gösterilen yaş sınırı aslında çocuk kanalları için daha önemli.
3-12 yaş grubundaki çocukların algısı da olayları anlamlandırması da son derece farklı olur.
Bir de normal dizileri ya da video klipleri izleyerek büyütülen çocuklar var ki,anne-babaları büyük bir hata yapıyor.
***
Sosyal medyada, çocuğunuz, yeğeniniz, bir arkadaşınızın çocuğu gibi kaç kişi arkadaş listenizde hiç düşündünüz mü?
Mesela Facebook’ta yaş sınırı var ama aileler marifetmiş gibi açıyorlar hesapları.
Bir de paylaşılan videoları düşünün şimdi. Çocukların algılarını ve gelişimlerini korumak konusunda fazla çaba göstermiyoruz maalesef.
Herkesin en değerli varlığı çocukları ama çocuk gelişimi üzerine yapılmış kaç program kaç haber izlediniz?
Bir çocuğun ilerideki yaşamında en büyük kazanım ya da kayıpların 3-6 yaş döneminde yaşadıkları olacağını kaç kişi biliyor?
Barbie bebek tartışması aslında son derece önemli bir tartışmaydı ve şimdi bebekler normalleşiyor.
Peki medya ve çocuğun televizyonla ilişkisi konusunda ne durumdayız derseniz, oldukça gerideyiz maalesef.