Yaklaşık iki yıldır devam eden pandemi sürecinde en ağır yara alan sektörlerin başında kuşkusuz havacılık geliyor.. Avrupa Hava Seyrüsefer Güvenliği Örgütü Eurocontrol verilerine göre sektör, Avrupa'da geçen yıl 56,2 milyar euro maddi kayba uğradı. Avrupa çıkışlı ya da varışlı uçuşların sayısı yüzde 55 oranında azaldı ve 6 milyon 100 bin uçuş iptal edildi.. 200 bine yakın havacılık çalışanı işinden oldu. 2020 sektörün yaşadığı en kötü yıl oldu.
**
Peki bu karanlık tablonun biz neresindeyiz?.. Eurocontrol Genel Müdürü Eamonn Brennan iki gün önce bir tablo paylaştı.. Politik kısır çekişmelerle o kadar çok vakit kaybediyoruz ki, gerçeği ıskalıyoruz.. Brennan'ın açıkladığı tabloya geleceğim.. Fakat önce İstanbul Havalimanı İşletmesi (İGA) İcra Kurulu Başkanı ve Genel Müdürü Kadri Samsunlu'nun bundan bir ay kadar önce yaptığı açıklamayı hatırlatayım size.. Demişti ki Samsunlu; "...Havacılıkta iyi gelişmeler rakamlara yansıyor. 2021 yılı için EUROCONTROL'ün ön gördüğü büyüme senaryoları ile gerçekleşmeleri karşılaştırınca en iyi senaryoya yakın durumdayız. İGA İstanbul Airport olarak yolcu sayısında 2019'un yüzde 50'si hedefimizi koruyoruz. 25 Haziran'da Avrupa'da günlük uçuş sayısı ilk kez 20.000+ geçti. İstanbul Havalimanı'nda günlük uçuş sayısı 800 civarında ve yolcu sayısı 100 binden fazla olarak gerçekleşiyor. Temmuz daha da iyi olacak inşallah..." Dediği gibi de oldu.. Temmuz'da daha da iyi oldu.. Brennan o yeni bilgiyi şu notla paylaştı; "...979 uçuşla İstanbul Havalimanı artık Schipol'ü de (Amsterdam) geride bıraktı..." Değerli dostlar bu sayı beklentilerin çok çok üstünde. Böylesi bir başarı için (şöyle bir ortamda) öngörülen takvim 2024'tü.. 2024 bile kimilerine gerçekçi gelmiyordu. Cumhurbaşkanı Erdoğan, bu projeksiyonu kamuoyunun önüne getirdiğinde 'hayalperest' olmakla suçlanıyordu.. Evet Cumhurbaşkanı bir hayalperest. Önce hayal ediyor.. Ama sonra da yapıyor.
**
Sadece İGA da değil.. Bakın Eurocontrol Genel Müdürü Eamonn'ın paylaştığı bir veri daha var..
Yukarıdaki grafikte dünyanın en büyük havayolu şirketlerinin pandemi önceki dönem verileriyle bugünkü verileri kıyaslanıyor.. Mesela Lufthansa 2019'daki sayının ancak yarısına gelmişken Türk Hava Yolları %85'lik bir gerçekleşmeyi ortaya koymuş.. British Airways'e bakın, sadece yüzde 27.. Türk Hava Yolları'nın ise 2019 verilerine ulaşmasına sadece %15 kalmış..
**
Yurtdışından fonlanan medya elbette ilk günden beri aksini yazdı çizdi. Çünkü onlara, verdikleri para karşılığında, bu tip yatırımlara kategorik olarak karşı durmaları emredildi. Taksi yapılan pistin yokuşundan kuşların göç yollarına kadar yazmadıkları saçmalık kalmadı. "Uçuş ekipleri, Beylikdüzü-havalimanı hattındaki köy yollarında soyuluyor" bile dediler.. Çünkü bu önemli hub istasyonunu durdurmak istiyorlardı. Şu anda Avrupa'nın lideri konumunda. Hem de hedeflenenden çok daha kısa bir süre içinde bu koltuğa oturdu.. Afrika-Avrasya hattında İstanbul, rakipsiz olacak.. Bu operasyon, Münih ve Schipol'ün epey yara almasıyla sonuçlanacak.. Önümüzdeki yıldan itibaren daha net göreceğiz ki, bunun dolaylı katma değeri yıllık 6-8 milyar dolar olarak hesaplanıyor.. Yazamaz ya biz yine de hatırlatalım; Fondaş Medya, bunu da yaz...