Avrupa Görsel-İşitsel Gözlemevi’nin yıllık olarak yayımladığı ‘Focus’ adlı kitapçıkta, 2012’de dünyadaki belli başlı ülke ve bölgelerde gösterime çıkan filmler, seyirci sayısı, sinema salonları ve gişe hasılatı hakkında istatistiki bilgiler sunuluyor. Seyirci sayısında yaklaşık üç milyarla Hindistan başı çekerken, 1.360 milyarla ABD ve Kanada ve 470 milyonla Çin geliyor. Sıralamada Fransa’yı 200, Güney Kore’yi 195 milyonda görüyoruz. Gişe hasılatında 11 milyar dolarla ABD ve Kanada en büyük geliri elde ederken, peşinden gelen Çin’in geliri 3 milyar dolar olarak görülüyor. Sinema salonu sayısı Amerika’da 40 bin civarındayken, Çin’de 13 binikiyüz, Hindistan’daysa 11 binyüz. Dijital ve üç boyutlu sinemalar ABD ve Kanada’da 36 bin, Avrupa, Ortadoğu ve Afrika’da 26 bin, Asya ve Pasifik’te 23 bin, Latin Amerika’daysa 4 bin şeklinde. Dünya çapında yüksek hasılat yapan filmler tahmin edileceği üzerine Amerika’dan geliyor ve ilk dört sırayı bir buçuk milyar dolarla The Avengers, birer milyarla The Dark Knight Rises ve Skyfall ve 875 milyonla Ice Age: Continental Drift paylaşıyor.
***
Avrupa Birliği’ndeki seyirci payına baktığımızda, Amerikan yapımları %60’tayken, Avrupa sineması %35’te kalıyor. Amerika’daysa yerli filmler %90’lık bir hisseye sahip. Avrupa’da üretilen filmlerde ortak yapımlar da dahil olmak üzere 280’le Fransa başta gelirken, onu 180’le İspanya, 150’yle Almanya, 135’le İtalya ve 130’la İngiltere takip ediyor. Seyirci sayısında 200 milyonla Fransa’yı başta, onu takiben 170 milyonla İngiltere, 135 milyonla Almanya, 94 milyonla İspanya ve 91 milyonla İtalya’yı görüyoruz. Dijital sinemalarsa Avrupa Birliği’nde ülkelere göre %15’ten %100’e kadar bir seyir gösteriyor. Fransa’da seyirci pazar payı yerli filmlerde %40, Almanya’da %18, İtalya’da %27, İspanya’da %20, İngiltere’de %32, Rusya’da %16, Polonya’da %20, Türkiye’deyse %47 şeklinde görülüyor. Türkiye’deki seyirci tercihlerinde 6.5 milyondan 2 milyona ilk dört sırada Fetih 1453, Evim Sensin, Berlin Kaplanı ve Buz Devri’ni karşımızda buluyoruz. Türkiye’de 2012 itibariyle gişe hasılatı 422 milyon TL olurken, 280’i üç boyutlu olmak üzere dijital sinemalar 360’la %17’lik bir paya sahip.
Güney Amerika’da yapılan film sayısı Arjantin’de 132, Brezilya’da 82, Meksika’da 67, Şili’deyse 26. 5 bin 360 sinemaya sahip olan Meksika’yı, 2 bin 650 salonla Brezilya, 800 salonla Arjantin takip ediyor. Ek Tha Tiger başta olmak üzere Hindistan’da yerli sinemayı takip eden seyirci payı tahminen 1300 filmle %92’yken, Umizaru 4 başta Japonya’da 555 yerli filmle %66, Boyalı Ten başta Çin’de 750 filmle %49 ve yine başta Do-dook-deul olmak üzere 230 filmle Güney Kore’de %60 olarak karşımıza çıkıyor. Diğer Asya ülkelerine eğildiğimizde Endonezya’da gösterime çıkan filmler 86, Filipinler’de yaklaşık 80, Malezya’da 77, Hong Kong’taysa 50. Afrika kıtasında Mısır’da 25, Güney Afrika’da yine o civarda, Fas’taysa 18 olarak gerçekleşmiş. Ortadoğu’ya geldiğimizde, İran’ı 67’yle başta görüyoruz, İsrail’de 27 film çekilmiş, Lübnan’daysa 6. Bağımsız İran sinemacılarına göreyse çekilen film sayısı 100 civarında ve aradaki farkı meydana getiren bu filmler resmi izin olmadan çekiliyor.