Türkiye’nin dönüşümünde, demokratikleşmesinde, eski Türkiye’den yeni Türkiye’ye geçişte öncü bir rol oynamış olan STAR gazetesi bugün 14 yaşında.
Türkiye’nin son on yılda yaşadığı değişim macerasını güçlü habercilik refleksiyle en doğru şekilde okuyan STAR, değişimi tetikleyen bütün kritik süreçlerde hem haberin değerini hem de demokratik hedefleri yükseklerde tutarak toplumun vicdanı oldu.
STAR, sadece iyi gazete yapmakla yetinmedi, aynı zamanda risk aldı. Yakın geçmişe baktığımızda, askeri ve yargısal vesayete sırtını dayayan ‘eski medya düzeni’ temsilcilerinin aksine STAR, örneğin Sarıkız, Ayışığı, Danıştay cinayeti, 367 rezaleti, 27 Nisan bildirisi, kapatma davası, Ergenekon/Balyoz davaları ve 28 Şubat ‘postmodern rezillik’ dönemiyle ilgili yargısal süreci gibi Türkiye’nin kaderini değiştirecek konularda okurlarını ve kamuoyunu yanıltmadan cesur bir mücadele örneği sergiledi.
Değişime direnen medya anlayışının dönemi bitmiştir. Artık, evrensel gazetecilik kuralları içinde kalarak hem düşünsel hem de demokratik değişime kapılarını açan demokrat ve değişimci medyanın dönemi başlamıştır.
STAR’da dijital dönem
500 yıllık bir tarihe sahip olan geleneksel medya anlayışı, 1990’larda ortaya çıkan internetle birlikte yeni bir değişim dönemini yaşamaya başladı.
Kuşkusuz, bu yeni medya dönemi sadece son model teknolojiler sürecini değil, teknolojik değişimle birlikte arka planında yeni sosyal fikirleri ve yeni tüketim anlayışlarını da içermektedir.
İnternetin ve mobil araçların yaygınlaştığı günümüzde artık herkes potansiyel olarak bir gazeteci ve herkes kendi istediği içeriği imkanları dahilinde üretebilecek kapasiteye sahip.
İnternet kullanımının hızla yaygınlaştığı günümüzde, BTK verilerine göre Türkiye’de 2011 yılı itibariyle 35 milyon internet, 65 milyon cep telefonu abonesi var. Bu demektir ki, gazeteler artık sadece gazete büfelerinde satılan bir iletişim aracı olarak yollarına devam edemezler. Bunun için de internet ağlarını genişletmek ve büyütmek zorundadırlar.
İşte STAR gazetesi de bu dijital döneme uygun olarak yeni stratejiler geliştiriyor. STAR, Türk basınında bir ilke imza atarak aynı zamanda dijital odaklı bir gazetecilik hamlesi başlatıyor. Bu çerçevede, öncelikli olarak gazetenin editöryal kadrosu aynı zamanda internete de haber üretmekle yükümlü kılınıyor.
Bundan böyle, STAR’ın yeni medya uygulaması çerçevesinde ana gazetenin editörleri, muhabirleri aynı zamanda Web sitesi için haber üretecek, edisyon katkısı sağlayacak, manşetlerini belirleyecek.
Dünyadaki yeni medya uygulamalarına da baktığımızda, STAR’ın doğru bir başlangıç yaptığını görebiliriz. Mesela, The Guardian örneği... Gazetenin bağlı olduğu Guardian Media Group 2010 yılında 33 milyon pound zarar etti.
Tirajı giderek düşen Guardian bu zarardan kurtulmak için kendisine yeni bir strateji belirledi: Digital First Strategy. Dijital merkezli bir yayın politikası izleyeceğini açıklayan Guardian Media Group’un hedefi, 2016 yılında 100 milyon pound kara geçmek. Guardian bu dijital strateji paralelinde yeni yayın platformları oluşturuyor. Bu uygulamayla birlikte Guardian’ın web sitesini Mart 2012?en bu yana günde 4 milyondan fazla tekil kullanıcı ziyaret ediyor. Gazetenin mobil uygulamasını ziyaret edenlerin sayısı 640 bin.
Kısacası ‘internet gazeteciliği’ diye bir ayrım artık gereksiz hale gelmiştir. Ve kabul etmek gerekiyor ki, internet yayıncılığın bir parçası olmuştur. Kağıda basılı gazetecilikle internet gazeteciliğini birlikte değerlendiren yeni stratejiler geliştirmeden gazetecilik yarışında varolmak da mümkün değildir.
Medyanın bugün geldiği noktadan baktığımızda söylemek gerekirse, gazetecilik ölmüyor ve hiçbir zaman da ölmeyecek ama gazeteciliğin araçları değişiyor ve çeşitleniyor. Önemli olan bu değişimi doğru anlamak ve hazırlıklı olmak.