20 yıl önce 3 kardeşin kurduğu Çilek Mobilya 66 ülkede 444 satış noktasına ulaşınca, uluslararası kurumların takibine girdi. Dünya Bankası yeni raporunda globalleşen 3 Türk markası olarak Mavi, Beko ve Çilek’i gösterdi. “Bu bizim için büyük gurur” diyen Çilek Mobilya Yönetim Kurulu Üyesi Talha Çilek’e göre şirketin bu noktaya gelmesinin arkasında inovasyon ve markalaşma yönünde atılan adımlar yatıyor. Talha Çilek’le Çilek Mobilya’yı bugüne taşıyan süreci ve hedeflerini konuştuk.
- Çilek nasıl doğdu?
20 yıl önce 1995 yılında babam Mustafa Çilek, amcamlar Muzaffer ve Muharrem Çilek tarafından kuruldu. Şu anda üçü de yönetim kurulunda. Ben ikinci kuşağım. Çilek kurulmadan önce 3 kardeşin 20-25 yıllık bir mobilya deneyimi vardı. Çilek, genç odasına odaklanma fikri ile doğdu. O yıllarda çocukların kendilerine ait odaları yoktu. Bunu bir fırsat olarak gördük. Çocuğu işin merkezine koyduk. Çocuklara özel, oyuncak misali ve tamatik mobilya üretmeye başlattık. Farklılaşma ve uzmanlaşma bunu getirdi. Tabii uzmanlaşmak yetmiyor. Markaya da değer vermek gerekiyordu. Biz de soy ismimizin avantajını kullanıp hazır bir markaya konduk, Çilek’i bugünlere taşıdık.
- Dışarıya nasıl açıldınız?
Çocuk mobilyası ev mobilyasının yüzde 5’ini oluşturuyor. O yüzden dışarı açılmamız gerekiyordu. Dış pazara açılmak için de belli bir kalite lazım. Bu yüzden kendimizi Avrupa’ya hazırlayıp ilk ihracatımızı da o bölgeye yaptık. Tasarıma çok önem verdik. Tasarım bu sektörün itici kuvveti. İnegöl’de ilk tasarımcı çalıştıran firmaydık. Şu anda 50 bin metrekare kapalı alanda yıllık 500 bin adet üretim kapasitemiz var. Önümüzdeki yıllarda yeni yatırımlarımız olacak.
- Kaç mağazaya ulaştınız. Bu yılki hedef ne?
Geçen sene 35 yeni mağaza açtık. Yüzde 18 büyüdük. Bu sene de 35 yeni mağaza açacağız. Önümüzdeki yıllarda ciromuzun yüzde 60-70’ini ihraç etmeyi planlıyoruz. Şu anda ihracat yüzde 40’larda. 66 ülkede 444 satış noktamız var. 178’i Türkiye’de, geri kalanı yurtdışında. Geçen yıl yurtdışında Meksika, Kolombiya, Panama, Tayvan ve Güney Kore’ye de gittik. Çin’e de girmeyi düşünüyoruz.Çin’de tek bir girişimci ile büyük bir proje üzerinde çalışıyoruz. Çin’de büyümeyi hedefliyoruz.
- Diğer pazarlar...
Hindistan’da ilk mağaza açan Türk markası olduk. En son 9 mağazaya ulaştık. Bayağı hızlı gidiyoruz. Aynı şekilde komşu ülke Pakistan’da da 2 mağaza açtık. İran’da da iyiyiz. Ağırlık Tahran olmak üzere 12 mağazaya ulaştık. İran’a ayrıca mevcut bayimizin içinde bir yatırım da yaptık. Ürünler demonte gidip orda montajı yapılacak. Rusya’da ise 15 yıldır varız. Geçen yıl bu pazarda 1 milyon liraya yakın reklam yaptık. 30’a yakın mobilya AVM’sinde varız. Rusya pazarında biraz daralma var ama bu pazarda ilk 3’teyiz. İran’da birinciyiz. Irak, BAE, Kuveyt, Katar gibi ülkelerde iyi durumdayız.
- Ciroda hedef ne bu yıl?
Geçen yıl 250 milyon TL ciro yaptık. Yüzde 45’i ihracat tarafındaydı. 2015’te 300 milyon TL ciro hedefliyoruz.
- Kaç çalışana ulaştınız?
Mağazalarla birlikte 2.000 kişilik aileyiz. Fabrikada ise 700 kişi çalısıyor. Üretim sisteminde Japonya’daki yalın üretim sistemini kullanıyoruz. İlk Toyota kullanmış. Türkiye’de ilk başlatan mobilya markasıyız. Bu sistemle verimlilik artıyor, hatalar vee yanlışlar önleniyor.
- Çilek olarak sosyal sorumluluk alanında neler yapıyorsunuz?
Çilek Vakfı’mız var. 3 bin ailenin gıda ihtiyacını karşılıyoruz. Çilek’in kârının yüzde 10’luk bir kısmı buraya aktarılıyor. Soma’daki maden faciası ve Bosna’daki sel felaketinde yardımlarımız oldu. Bosna’ya 15 tır ürün gönderdik.
Eşiyle birlikte dünyayı geziyor
- İş dışında neler yapıyorsunuz, nelerle uğraşıyorsunuz?
Seyahat etmeyi seviyorum. Gerçi şimdi 2 yaşında bir kızım var, biraz zorlaştı ama eşimle yurtdışında farklı yerlere gitmeyi seviyorum. Bir tane blogumuz var. Fotoğrafları ben çekiyorum eşim de yazıyları yazıyor. 70 ülkeye seyahatim oldu ama 35-40’a yakın ülkeye ise sadece gezmek için gittik. Mağazalarımız olmadığı Nepal, Kamboçya gibi. Fotoğraf açısından bu ülkeler çok zengin. Bir süre sonra bu gezi notlarını kitaplaştıracağız. Ama biraz içerik dolsun istiyoruz. Eşim hazırlık aşamasında.
- İlginç şeyler oldu mu bu geziler sırasında?
Bali’de maymunların saldırısına uğradım. Gözlüğüm çalındı.
Ar-Ge Merkezi kurma çalışması devam ediyor
- Tasarımla ilgili neler yapıyorsunuz?
Kendi ekibimiz var. Dışarıda da yaptırıyoruz. Ar-Ge merkezimizi kurma çalışmalarımız devam ediyor. İçinde tasarımcılarımız da olacak. 1995’ten beri inovatif ürünlerle bugüne geldik. Bu daha da hızlanacak. Bu yıl fuarda tanıttığımız ‘first clas’ adını verdiğimiz uçak yolculuğu temalı bir serimiz var. Çocuk kule ile konuşuyor. Uçak modülünde ayrıca kokpit şeklinde masa var. Bu sene futbol serimiz de çıktı. Gerçek toplar kullandık. Çalışma masası saha niteliğinde, masa ışıkları trübün ışıkları gibi. Tasarımcılarımız temalara çok önem veriyor. Tasarımcılarımız oyuncak fuarlarına veya Disneyland’a giderek ilham alıyor. Kalıcı tasarımlar oluşturmaya devam ediyoruz. Toplam 25 ana serimiz var. Modül olarak da 250 çeşide ulaştık. Ayrıca aksesuarlar da ürettirip satıyoruz.
iPad ve akıllı telefonla uyumlu mobilya geliyor
- Modellerinizde teknolojiyle entegrasyon konusunda neler yapıyorsunuz?
Ürünlere teknolojik parçalar koyuyoruz. Çocuklar iPhone telefonunu bağlayabiliyor. iPad ve akıllı telefon entegrasyonu gibi projelerimiz var.
- Bu kadar inovasyon ödül getirmiştir size sanırım...
İnovasyon Haftası’nda Vestel’le beraber ‘en iyi marka ödülü’ aldık. Bu bizim için büyük başarıydı. Ayrıca ‘en beğenilen mobilya markası’ ödülümüz var. Dünya Bankası da 2015 raporunda globalleşen 3 Türk markasından bahsetti. Çilek, Mavi ve Beko. Bu bizim için gurur oldu.