12 Aralık 2024 Perşembe / 11 CemaziyelAhir 1446

‘Oto-Toto-2014’ü Peugeot CEO’su Bergeretti tutturdu

767 bin adetlik 2014 yılı otomotiv satışlarını en iyi tahmin eden yönetici, 760 bin ile Peugeot Türkiye CEO’su Marc Bergeretti oldu. Tofaş ve Renault’un CEO’ları 700 bin ile üçüncülüğü paylaşırken, tahmin liginde en alt sırada Ford ve Toyota yer aldı.

Kaan Zenginli12 Ocak 2015 Pazartesi 07:00 - Güncelleme:
‘Oto-Toto-2014’ü Peugeot  CEO’su Bergeretti tutturdu

Otomotiv sektörü 2014 yılını bir önceki yıla göre yüzde 10 küçülerek 767 bin adetlik satışla kapadı. 2014 başında karamsar olan sektör, yılın ikinci yarısından sonra adeta atağa kalktı. Birçok sektör derneği ve otomotiv markalarının başındaki CEO’lar hedeflerini revize etti. 2014 yılı başındaki pazar hakkında beklenti ve tahminlerini açıklayan CEO’lar arasında yıl sonu satış rakamını en iyi tahmin eden isim, Peugeot Türkiye Genel Müdürü Marc Bergeretti oldu.

2014 başında döviz kuru, ÖTV  artışı ve BDDK’nın getirdiği kredi freni ile pazarın daralacağı belirten Bergeretti, yıl sonu satış tahminini ise 760 bin olarak yapmıştı. Pazarı en iyi okuyan CEO unvanını kapan Bergeretti, 767 bin ile kapanan satışları neredeyse nokta atışı tahmin etti. Tahmin liginde ikinci sırayı Hyundai Assan Genel Müdürü Önder Göker aldı. Göker o dönem yaptığı açıklamada “810-820 bin adetler seviyesi olur” demişti. Yerli üreticiler Tofaş ve Renaultda listenin üçüncü sırasında yer aldı. Tofaş CEO’su Kamil Başaran ve Renault Mais Genel Müdürü İbrahim Aybar, yaptıkları tahminler ile üçüncülüğü paylaştı.

Üçüncülük Renault ve Tofaş’ın

Aybar, 2014 başında getirilen ÖTV vergisinin hemen sonrasında yaptığı açıklamada “2014’te otomotiv satışlarının 2013’e göre yüzde 10 düşük kalmasını bekliyorduk. Ancak bu yeni vergi artışlarıyla 700 bin seviyelerini bulması bile iyimserlik olur” demişti. Aybar, aslında yüzde 10’luk daralmayı doğru tahmin etmiş ancak, ÖTV artışı ile yine de öngörüsünü düşük tutmuştu. Tofaş’ın CEO’su Kamil Başaran da tüketici güven endeksinin düştüğü, döviz kurlarının yükseldiği ortamda, vergi artışlarıyla araç fiyatlarının yükseleceğini, 2013’te yaklaşık 850 bin adet ile kapanan iç pazarın 2014’te 700 bin adede gerileyeceğini dile getirmişti. Tahmin liginde Ford Otosan ve Toyota’nın CEO’ları son sırada yer aldı.

Ford Otosan Genel Müdürü Haydar Yenigün 2014 başında  “Bu yıl o kadar çok bilinmeyen var ki. 2014 yılında Türkiye otomotiv toplam pazarında 633 bin adet satış gerçekleşeceğini öngörüyoruz” demişti. En olumsuz tablo ise 600 bin satış tahmini ile Toyota Türkiye CEO’su Ali Haydar Bozkurt’tan gelmişti. Bozkurt “Bu yıl otomotiv pazarında yüzde 30 oranında daralma bekliyoruz. Toplam pazarın 600 bin adetler civarında olmasının öngörüyoruz” demişti. Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) ise en kötü tahminlerden birini yaptı. ODD Genel Koordinatörü Hayri Erce, pazarın 2014’te 650 binli seviyelerde  kapanacağını belirtmişti.