24 Kasım 2024 Pazar / 23 CemaziyelEvvel 1446

Avrasya Tüneli'nde kazı çalışmaları tamamlandı

Avrupa ve Asya kıtaları, denizin altından demiryolunun ardından, karayoluyla da birleşti. Kazlıçeşme ve Göztepe arasını 15 dakikaya indirecek olan Avrasya Tüneli’nde TBM adı verilen tünel kazma makinesiyle yapılan deniz altındaki 3 bin 344 metrelik kazı, Başbakan Ahmet Davutoğlu’nun katıldığı törenle sonlandırıldı.

İSTANBUL (AA)22 Ağustos 2015 Cumartesi 07:00 - Güncelleme:

Başbakan Ahmet Davutoğlu, toplamda 14,6 kilometrelik Göztepe-Kazlıçeşme Projesi'nin deniz altından geçilen 5,4 kilometrelik bölümünün doğrudan su altında olan 3 bin 342 metrelik tünelinin bugün tamamlandığını belirtti.

Davutoğlu, Asya ve Avrupa'yı, deniz tabanı altından geçen karayolu tüneliyle birbirine bağlayacak Avrasya Tüneli Projesi'nin Çatladıkapı'daki Avrupa Şantiyesi'nde kazı işleminin tamamlanmasına tanıklık etti.

Başbakan Davutoğlu, burada yaptığı konuşmada, "Bir kez daha devletimizin kudretini, mühendislerimizin kabiliyet ve becerilerini, işçilerimizin öpülesi alınlarından dökülen terlerin bereketini görmüş olduk. Çok duygusal bir anda Asya ile Avrupa'yı bir kez daha birleştirmenin büyük onurunu yaşadık. Biraz önce Asya'dan hareket eden köstebek adı verilen TBM, Avrupa tarafından ışığı gördü. Birçok açılardan gurur verici bir an. Atamız, ecdadımız Fatih Sultan Mehmet Han karadan gemileri yürüttüğünde torunlarının, ondan sonra gelecek nesillerin bu aziz şehre ve bu aziz şehirde yaşayan insanlara hizmet için iki kıtayı yerin altından birleştireceğine inandığına eminim" ifadelerini kullandı.

Davutoğlu, İstanbullular, Türkiye, Asyalılar ve Avrupalılar için tarihi bir gün olduğunu belirterek, şöyle devam etti: "Marmaray'dan sonra Avrasya Tüneli ile de bir kez daha iki kıtayı birleştiriyoruz. Bu iki kıtayı birleştirme çabasından aslında hem tünelle birlikte büyük bir hizmeti devreye sokuyoruz ama aynı zamanda tarihi serüveni itibarıyla hep Doğu'dan Batı'"ya yürümüş bir milletin Doğu-Batı eksenindeki tarihi serüvenine yeni ve kalıcı bir mühür vuruyoruz. Bizler, Asya ile Avrupa'yı birleştiren bir ülkenin Asya ve Avrupa kültürlerini birleştiren bir geçmişin temsilcileri olarak bir kez daha tarihe mühür vuruyoruz.

Büyük bir proje. Toplamda 14,6 kilometrelik Göztepe-Kazlıçeşme Projesi'nin deniz altından geçilen 5,4 kilometrelik bölümünün doğrudan su altında olan 3 bin 342 metrelik tünelini bugün geçmiş olduk. Geçen sene 13 Eylül 2014'te tünele bizzat inmiş, başbakanlık görevini aldıktan hemen sonra ziyaret ettiğim ilk büyük proje olan tünelde gördüğüm hummalı çalışmadan büyük bir ümit duymuştum. Bu ümidimizi boşa çıkarmayan müteahhitlerimize, proje yetkililerine, mühendislere teşekkür ediyorum. Çünkü tüneli, planlandığından 6 ay önce geçmiş oldular. 3 bin 342 metre, 490 günde, 70 haftada geçildi. Milim milim şaşmaz bir iradeyle, azim ve kararlılıkla çalışan mühendislerimiz bunu gerçekleştirdi."

Davutoğlu, projenin insani boyutuna işaret ederek, 100 dakika sürecek olan bir yolculuğu 15 dakikaya indirebilmek, huzur ve güvenlik içinde seyahat için çalışmalar yürütüldüğünü anlattı.

Kendisine verilen brifingde, bir deprem anında ne tür tedbirler alınacağını sorduğunu hatırlatan Davutoğlu, "Biraz önce mühendislerimizle, akademisyenlerimizle birlikte sismik bileziklerle 500 yıllık ve 2 bin 500 yıllık periyotlarda gerçekleşebilecek en yüksek deprem ihtimaline karşı dahi hizmet dayanıklılığı olan bir projenin bugün gerçekleşmiş olduğunu görmekten büyük bir mutluluk duyuyorum" dedi.

- Kentin atmosferinin korunmasında önemli

Ahmet Davutoğlu, dünyanın her yerinde olduğu gibi Türkiye'de de mühendislerin yaptığı güvenli tünellerin, güvenli projelerin üstünden ve içinden geçiyor olmanın herkese güven ve huzur vereceğini belirtti.

Avrasya Tünel'nin iki katlı ve her türlü seyahat konforu bulunduğunu, havalandırma sisteminin olduğunu ifade eden Davutoğlu, içinde seyahat ederken tünelde gidildiği intibahını vermeyecek şekilde estetik perspektifle tünel çevresinin güzelleştirileceğini anlattı.

Davutoğlu, İstanbul'un modernleşmeyle birlikte trafikle delik deşik edildiğini, şehrin bunlardan nasıl etkilendiğine herkesin şahit olduğunu vurgulayarak, trafiğin hayatımızda kaçınılmaz bir zorunluluk olduğunu, ulaşımın günlük hayatın bir parçası haline geldiğini kaydetti.

"Şimdi bu tünelle birlikte günde 130 bin araç, yani normalde bugün yer üstünde seyahat eden 130 bin araç yer altından çok daha kısa bir sürede hedefe ulaşacak. Bu yolla da şehirde trafik rahatlayacak, hem çevre kirliliği anlamında da olumsuz etkilenmelerden uzak kalınacak. Bu İstanbul'un güzel siluetinin ve güzel atmosferinin korunması bağlamında da son derece önemli bir katkı sağlayacak" diyen Davutoğlu, Boğaziçi, Marmara gibi doğal çevreyi korumanın gelecek nesillere bir borç olduğunu söyledi.

Başbakan Ahmet Davutoğlu, kendi rahatımız ve konforumuz için gelecek nesillerin çevre imkanlarından taviz verilmeye başlanırsa, onlara bırakılan mirasın başından itibaren etkilenmesine neden olacağını vurguladı.

- "En iyi çevresel ve sosyal uygulama"

Avrupa İmar ve Yatırım Bankasının bu yıl sürdürebilirlik ödülünü en iyi çevresel ve sosyal uygulama olarak Avrasya Tüneli'ne vermesinden de gurur duyduğunu ifade eden Davutoğlu, bunun bir anlamda Avrasya Projesi'ne çevre itibarıyla kredibilite, itibar ve güvenilirlik verilmiş olduğunu kaydetti.

İstanbulluların güven ve huzur içinde seyahati, kentin şehir atmosferinin korunması, yer üstünde birikmiş trafiğin yer altına inmesi ve çevre koruması anlamında örnek bir proje olan Avrasya Tüneli'yle herkesin büyük bir gururla gelecek nesillere miras bırakılacak kalıcı bir esere imza atıldığını, mühür vurulduğunu dile getiren Davutoğlu, şöyle devam etti: "Biraz önce ışığın görünmesi anında yaklaşık 15 dakika adım adım milim milim TBM'nin tüneli nasıl deldiğini, Avrupa yakasına geçtiğini gözlerken proje yöneticilerinin, müteahhit firmanın, Ersin Bey'in gözlerinden dökülen yaşları görmek de bize bu işlerin ancak aşkla yapıldığını, aşkla yürütüldüğünü, aşkla tamamlandığını gösterdi. Ferhat bir aşkla dağları delmişti. Biz bir aşkla iki kıtayı birleştiriyoruz. Yerin altından, denizin altından geçtiğimiz tünellerle iki kıtayı aşkla birleştiriyoruz. Allah bu tüneli, bu yolu kullanacak olanları hep muhabbetle birbirine kavuşanlardan eylesin ve kazasız belasız eylesin. Eskiden beri bizim geleneğimizde işler başlarken veya bir yola, sefere çıkılırken hep aynı şey söylenirdi. 'Vakitler hayrola, hayırlar feth ola, şerler def ola. Vakitler hayrolsun. Hayırlı bir hizmeti bize sunan kardeşlerimize teşekkür ediyoruz. Hayırlar feth olsun. Yani birbirine kavuşacak olan yolcular, aşıklar, sevenler bu tünelden geçerek kavuşsunlar. Şerler def olsun. Her türlü kaza bela, bu projeden def olsun. Deprem vesair herhangi bir felaket de İstanbulumuzdan, ülkemizden, insanlıktan uzak olsun."

Ahmet Davutoğlu, tünel açma işlemi tamamlanırken ezan okunmasının da güzel bir işaret olduğunu belirterek, güzel bir nidanın, İstanbul'un semalarındaki ezan ile deniz altında tünel delme sesinin birbirine karıştığını söyledi.

Tünelin İstanbullulara hayırlı olmasını dileyen Davutoğlu, tamamlanmasını görmenin nasip olması temennisinde bulundu.

Konuşmasının ardından Davutoğlu'na Yapı Merkezi Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ersin Arıoğlu tarafından bir hediye sunuldu.

Tünele inerek burada incelemelerde bulunan Davutoğlu, çalışanlarla fotoğraf da çektirdi.

DEV PROJE TAMAMLANDI

Avrasya Geçişi Projesi'nin (İstanbul Boğazı Karayolu Tüp Geçişi) İstanbul Boğazı altındaki tünel açma çalışmaları tamamlandı.

Proje için özel olarak üretilen ve İstanbul Boğazı'nın altında, 3 bin 344 metrelik güzergahı kazarak ilerleyen Tünel Açma Makinesi (TBM ) ile iki kıta, deniz tabanı altında birleştirildi.

Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın katılımıyla 19 Nisan 2014'te Asya yakasında başlayan kazı çalışmaları, Başbakan Ahmet Davutoğlu, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Feridun Bilgin, Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Altyapı Yatırımları Genel Müdürü Fatih Turan, Yapı Merkezi Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ersin Arıoğlu, ATAŞ Yönetim Kurulu Başkanı Başar Arıoğlu, ATAŞ Üst Yöneticisi (CEO) Seok Jae Seo ve proje çalışanlarının katılımıyla düzenlenen törenle Avrupa yakasında sonlandırıldı.

Proje için özel olarak geliştirilen TBM, deniz tabanının altında günde 8-10 metre ilerleyerek, 3 bin 344 metrelik kazı çalışmasını bitirdi.

Klasik madencilik yöntemi ile açılan karayolu tünellerinin de tamamlandığı proje kapsamında yol ve sanat yapı çalışmaları sürüyor. Kazlıçeşme-Göztepe hattında hizmet verecek olan "Avrasya Geçişi" ile, İstanbul'da trafiğin çok yoğun olduğu güzergahta yolculuk süresi 15 dakikaya kadar inecek.

Türkiye, tünelcilik teknolojisinde çağ açan Avrasya Geçişi ile dünyanın en başarılı mühendislik eserlerinden birine sahip olacak. Proje tamamlandığında "seyahat sürelerinin kısalması" ile emisyon miktarlarında, yakıt tüketiminde ve araç bakım masraflarında azalma gerçekleşirken, Türkiye ekonomisine de katkı sağlayacak.

- Yatırım tutarı 1 milyar 245 milyon dolar

Avrasya Tüneli Projesi, Yap-İşlet-Devret modeliyle yaklaşık 1 milyar 245 milyon dolarlık finansmanla gerçekleştiriliyor.

Yatırım için 960 milyon dolarlık uluslararası kredi sağlanırken, 285 milyon dolarlık öz kaynak da Yapı Merkezi ve SK E&C tarafından temin edildi.

Toplam 14,6 kilometrelik üç ana bölümden oluşan Avrasya Geçişi Projesi'nin en önemli aşamasını 3,4 kilometre uzunluğundaki Boğaz Geçişi oluşturuyor. Boğaz Geçişi için dünyanın en gelişmiş TBM teknolojisinden yararlanıldı.

Bin 672 bilezikten (ring) oluşan tünelde, olası büyük bir depreme karşı tünelin dayanıklılığını artırmak amacıyla iki ayrı noktada sismik bilezik monte edildi. Ayrıca tüneldeki bileziklerin üretiminde kullanılan yüksek performanslı prekast beton,100 yıl servis süresi hedeflenerek, Yapı Merkezi tesislerinde üretildi.

Uluslararası sertifika kuruluşunca yapılan analiz ve simülasyonlarda segment ömürlerinin en az 127 yıl olduğu rapor edildi.

2 bin 124 çalışanın görev aldığı, toplam 250 iş makinesinin kullanıldığı projenin tasarım ve inşaatını gerçekleştirecek olan Avrasya Tüneli İşletme İnşaat ve Yatırım AŞ, tünelin 24 yıl 5 ay süreyle işletilmesini üstlenecek.

Proje yatırımı için kamu kaynaklarından hiçbir harcamada bulunulmuyor. İşletme süresinin tamamlanması ile Avrasya Geçişi kamuya devredilecek.