İsmini yurdun dört köşesinde demiryolu yapmasından alan Nuri Demirağ, cumhuriyet dönemindeki ekonomik hamlelerinin baş mimarıdır. Milli gelişmeyi ekonomik gelişmeye bağlı olarak görmüş ve tüm hayatını Türkiye'nin ekonomik gelişmesine adamıştır.Bir çok fabrikalar kuran Demirağ'a soy ismini ise yurdu demirağlarla ördüğü için Atatürk tarafından verilmiştir.
1
/
22
İsmini yurdun dört köşesinde demiryolu yapmasından alan Nuri Demirağ, cumhuriyet dönemindeki ekonomik hamlelerinin baş mimarıdır.
2
/
22
Milli gelişmeyi ekonomik gelişmeye bağlı olarak görmüş ve tüm hayatını Türkiye'nin ekonomik gelişmesine adamıştır.Bir çok fabrikalar kuran Demirağ'a soy ismini ise yurdu demirağlarla ördüğü için Atatürk tarafından verilmiştir.
3
/
22
Nuri Demirağ, 1936 yılında havacılık sanayiinin ilk temellerini atmaya başladı. İlk iş olarak 10 yıllık devreyi kapsayan bir plan - program hazırlattı. Bu program gereği, Besiktaş Barbaros Hayrettin İskelesinin yanında Tayyare Etüd Atölyesini kurdu.
4
/
22
Bu tayyare atölyesi kısa bir sürede dev bir fabrika haline geldi. Yeşilköy'de Elmas Paşa çiftliğini tayyare meydanı yapmak için satın aldı. 1000 X 1300 metre boyutlarında düz bir tayyare alanı yaptırdı.
5
/
22
Bunun bir örneği de o sıralar Avrupa'nın en modern havaalanı olan Amsterdam'da vardı. 1937-1938 yılı içinde Türk Hava Kurumu 10 okul uçaği ve 65 planör siparişinde bulundu. İstanbul fabrikalarında yapılan ilk yerli Türk uçağı, 1941 yılı ağustosunda Nuri Bey'in doğduğu yer olan Divriği'ye uçarak gidip gelmişti.
6
/
22
Halkı da heyecanlandıran bu tür gösterilerin yararlı olduğunu düşünen Nuri Bey, Eylül ayında 12 uçaklık bir filoyu, Bursa, Kütahya, Eskişehir, Ankara, Konya, Adana, Elazığ ve Malatya rotasında uçurarak halka kendi tayyarelerimizle göklerimizi kendimizin koruyabileceğini göstermek ve onlara inanç vermek istemiştir.
7
/
22
Nu.D.38 tipi yolcu ucağı, tamamen Türk mühendis ve işçilerinin ortaya çıkardıkları Türk tipi bir uçaktır. 6 kişilik yolcu ucağının çift pilot kumandası bulunmaktadır. Saatte 325 kilometre hız yapabilmekte ve 1000 KM uçabilmektedir. Türk Hava Kurumu, Nuri Demirağ'ın fabrikalarına sipariş vermiş olduğu bu uçakları almaktan vazgeçmiştir.
8
/
22
Nuri Demirağ, Cumhuriyet Tarihinde üçüncü kez çok partili hayata geçişte (1945) ilk muhalefet partisi olan Milli Kalkınma Partisi'nin kurucuları arasında yer aldı ve genel başkanlığını üstlendi.
9
/
22
Türk demokrasi hayatında faaliyetleriyle çok çarpıcı bir yeri olmamasına karşılık çok partili demokrasinin gelişmesinde Demokrat Parti’ye modellik etmiş olan Milli Kalkınma Partisi, Türk siyasi hayatında kitleleri etkileyen ve yön veren bir parti olmaktan uzak kalmıştır. Parti, toplantılarının bazılarında halka açık kuzu ziyafetleri vermesi sebebiyle kamuoyunda “kuzu partisi” yada “kuzulu parti” diye de anılmıştır.
10
/
22
Nuri Demirağ'ın yaptığı büyük hizmetler: Seri Üretim olarak 1936'da ilk Türk uçağını yaptı. Çok partili rejimdeki ilk muhalafet partisini kurdu.
11
/
22
Ankara'nin doğusuna ilk demiryolunu yaptı. İlk yerli paraşütü yaptı. 1922'de ilk Türk sigara kagidini üretti.
12
/
22
Bursa'da Sümerbank'in Merinos fabrikasını kurdu. İstanbul boğaz'ina özel köprü yaptırmayı projelendirdi.
13
/
22
İlk şehir ve köy planlarını hazırladı. Karabük'te demir ve celik fabrikasını kurdu.
14
/
22
İzmit'te selüloz fabrikasını kurdu. Sivas'ta çimento fabrikalarını kurdu. İstanbul'daki büyük hal binasını yaptı.