DÜNYANIN her yerinde aynı standartta üretilmesi nedeniyle Big Mac hamburger ile alım gücü ölçerek para birimlerini karşılaştıran Big Mac Endeksi’ne göre, Türk Lirası’nın reel değeri doların yüzde 9.4 üzerinde. Endekste ayrıca TL, reel değerini aşan para birimleri arasında 12’nci sırada yer alıyor. İngiliz The Economist dergisi, ülkelerin satın alma gücü paritesini belirlemek için oluşturduğu geleneksel Big Mac Endeksi’ni açıkladı. Derginin 20 yıldır oluşturduğu endekse göre, ABD’de 4 dolar 37 cent’ten satılan Big Mac hamburger, Türkiye’de 4 dolar 78 cent’ten satılıyor. Bu hesaba göre Türkiye’de satılan Big Mac hamburgerin fiyatı ABD’ye göre yüzde 9.4 oranında yüksek ya da bir başka deyişle Türk Lirası dolardan yüzde 9.4 daha değerli.
En ucuz Big Mac Hindistan’da
Endekse göre Big Mac’in en pahalı olduğu ülke 9 dolar 8 cent ile Venezuela. Venezuela’yı 7 dolar 84 cent’lik Big Mac fiyatıyla Norveç ve 7 dolar 62 cent ile İsveç takip ediyor. Araştırmaya göre gelişmekte olan ülkelerdeki para birimleri ise dolara göre hâlâ ucuz. Endekse göre, Rusya’da bugün Big Mac fiyatı 72.88 ruble yani 2.43 dolar. Buna göre ruble dolar karşısında yüzde 44.5 daha değersizken, Çin’in para birimi yuan da olması gereken değerinden yüzde 41.1 daha ucuz. Öte yandan endekse göre Big Mac’in en ucuz olduğu ülke 1 dolar 67 cent’lik fiyatıyla Hindistan iken, Hindistan’ı Güney Afrika ve Hong Kong takip ediyor.
TÜRKİYE GÖKLERDEKİ FAİZİ YERE İNDİRDİ
FINANCAL Times (FT), Türkiye’nin piyasalardaki performansını değerlendirdi. Gazete, Türkiye’nin yüksek seviyelerdeki faiz oranlarını yere indirdiğine dikkat çekti. İMKB Başkanı İbrahim Turhan’ın görüşüne de yer veren gazete, eski günlerin geride kaldığını, Ankara’nın artık kendini bölgede bir rol model olarak gördüğünü yazdı. Turhan röportajında, Türkiye’nin eski piyasa performansını şöyle değerlendirdi: “Bu yüzyılın başlarına kadar Türkiye’de enflasyon yüzde 90’lardaydı. Yüksek bütçe açıkları ve göklerdeki faiz oranlarıyla borçlanılırdı. Bunlar 2000-2001 krizinden sonra tamamen değişti.”