Vizyona girmeden olay olan Hz. Muhammed’in çocukluk ve gençlik yıllarını anlatan ‘Hz. Muhammed: Allah’ın Elçisi’ sinemalarda. Yönetmen Majid Majidi’nin filmi bakın nasıl olmuş...
Majid Majidi ile 2012 yılında Mardin’de bir görüşme yapmıştık. O dönemde ‘Hz. Muhammed: Allah’ın Elçisi’ filminin çekim hazırlıkları sürüyordu. Majidi projeyi anlatırken radikal bir söylemde bulunmuş “Peygamberimiz günümüzde yaşasaydı dinimizi anlatmak için mutlaka sinemayı kullanırdı” demişti. Gerçekten de sinema artık bu kadar önemli. Bu yüzden Hz. İsa ve diğer peygamberleri anlatan yüzlerce film varken bizim dinimizi ve yüce Peygamberimizi anlatan film sayısı bir elin parmaklarını geçmiyor. Gelelim filme, doğal olarak bu filmi karşılaştıracağımız tek bir yapım var, o da Mustafa Akkad’ın ‘Çağrı-Messenger’ı. İki film arasında konu olarak en büyük fark ‘Hz. Muhammed: Allah’ın Elçisi’ filminin Peygamberimizin çocukluğuna odaklanması. ‘Çağrı’ bilindiği gibi Müslümanlığın çıkışını ve yayılışını anlatır. Temelinde savaşlardan, acılardan çok Peygamberimizin doğuş döneminde onun gelişini müjdeleyen mucizelerle başlıyor film. Daha sonra ise dedesi Ebu Muttalip ve amcası Ebu Talip’in korumasında gelecekteki mucizelerinin izlerini görüyoruz. Filmin bir özelliği de Arap kabilelerinin o dönemdeki sosyal ilişkilerini ve aile bağlarını neredeyse belgesele yakın bir tarzda bize veriyor olması. Kuran’ı Kerim’deki bir çok ayetin burada nasıl çıktığını kendine göre yorumlamış Majidi. Özellikle dikkatimi çeken Peygamberimizin kadınlara verdiği değeri filmde birçok yerde görmemiz; emsela Peygamberimizin kız çocuğunu öldürmek üzere olan adamın kucağına bebeği vererek “Gözlerine bak aynı sen” demesi ve adamın o minik gözlere bakarken geçirdiği değişim. Film Müslümanlığın diğer dinlerden farklı olarak ezilen insanların, fakirlerin, mağdurların dini olduğunu bize bir kere daha hatırlatıyor. Bir papaz onun peygamberliğini sorgularken “Yaradanı nerede bulursun” dediğinde Hz. Muhammed’in “Kırık kalplerde bulurum” diye cevap veriyor. Yazarken bile tüylerim diken diken oluyor... Ben bir filmden başka ne beklerim ki? Tabii bu filmin diğer bir önemli mesajı da günümüzün Müslüman coğrafyasına geliyor: “En kötü durumda bile umudunu ve inancını yitirme.” Film Hollywood tarzı dini filmlerin jargonunu kullanıyor. Hem kamera açıları hem resmedilen atmosfer daha çok Hz. İsa veya Musa’yı anlatan filmlerin sinematografisine benziyor. İşte bu noktada da ‘Çağrı’ filminin farklılığı ortaya çıkıyor. Peygamberimizin doğumunda annesinin onu sarılıp mucizevi bir ışık altında resmedildiği sahne neredeyse bilindik kilise gravürlerinden pek de farklı değil. Ayrıca Peygamberimizin en büyük mucizesi Kuranı Kerim’dir. Biz onu ölüleri diriltmesi veya denizi ortadan yarmasıyla bilmeyiz. Onu Allah’ın sözlerini bize taşımasıyla biliriz. Ve onun diğer bir özelliği ise beşeri olmasıdır, onun gücü buradan gelir. O mucizevi bir insandır ve Allah’ın peygamberidir. Majid Majidi’nin filminde kullanılan mucizelerin Peygamberimizin bu yönünü biraz geride bıraktığını düşünüyorum. Bu eksiklik ise filmde kullanılan müziklerle telafi ediliyor. Sanki Majidi’nin kamerayla yapamadığını filmin müziklerini yapan A. R. Rahman tınılarıyla başarabilmiş. O kadar etkileyici müzikler var ki filmi seyrederken gözlerimden çok kulaklarımla özümsedim. Filmin soundtrack’ını sabırsızlıkla bekliyorum. Gelelim Peygamberimizin filmde nasıl gösterildiğine; uzun zamandır filmde peygamberin cisminin gösterilmesi eleştiriliyor. Gerçekten de peygamberimizin çocukluğu ve gençlik hali yüzü gösterilmeden ama bir oyuncu tarafından canlandırılarak yer alıyor. Aynı zamanda sesi de filmde kullanılmıyor. Onun yerine Peygamberimiz konuştuğunda bir sessizlik var ve alt yazılarla onun söyledikleri veriliyor. Ben dini olarak bu duruma bir eleştiri getirmiyorum ama ‘Çağrı’ filminin peygamberimizin ne cismini ne de söylediklerini alt yazı ile vermemesine rağmen etkileyiciliğinin daha fazla olduğunu düşünüyorum. Bunda ‘Çağrı’ filmindeki oyunculukların ‘Hz. Muhammed: Allah’ın Elçisi’ filmindeki oyuncu performanslarından daha iyi olmasının etkili olduğuna inanıyorum.
“Yaradanı nerede bulursun” sorusuna Peygamberimiz, “Kırık kalplerde” demiş.
FİLMİN KÜNYESİ
Filmin orijinal adı:
Muhammad: The Messenger of God
Yönetmen: Majid Majidi
Senarist: Majid Majidi
Oynayanlar: Mahdi Pakdel,
Sareh Bayat, Mina Sadati,
Mohsen Tanabandeh
Yapım: 2015,
İran,178 Dk.
VİZYONDAKİLER
FİLMİN KÜNYESİ
Yönetmen: Pedro Almodovar
Senarist: Pedro Almodovar
Oynayanlar: Emma Suarez, Adriana Ugarte, Daniel Grao, Inma Cuesta
Yapım: 2016, İspanya, 99 Dk.
Julieta
Kocası Xoan’ın ölümünün ardından Julieta, kızı Antia ile Madrid’te yeniden bir hayat kurmaya çalışmaktadır. Ancak yaşadıkları acı, onları birbilerine yakınlaştırmak yerine uzaklaştırır. 18 yaşına kadar annesiyle yaşayan Antia, bir gün evi terk eder. Julieta kızını ararken, onun hakkında ne kadar az şey bildiğini keşfeder. Bir gün Antia’nın en yakın arkadaşı Bea’yle yolda karşılaşıp kızının yerini öğrendiğinde Julieta’nın geçmişine olan yolculuğu ve hesaplaşması da başlar.
FİLMİN KÜNYESİ
Filmin orijinal adı: The Accountant
Yönetmen: Gavin O’Conner
Senarist: Bill Dubuque
Oynayanlar:Ben Affleck, Anna Kendrick, J. K. Simmons, Jon Bernthal
Yapım: 2016, ABD, 128 Dk.
Hesaplaşma
Christian Wolff, sayılara insanlardan çok daha yakın olan bir matematik dahisidir. Küçük bir kasabada bulunan muhasebe ofisinin arkasına gizlenen Christian, dünyanın en tehlikeli suç örgütlerinden bazıları için serbest zamanlı bir muhasebeci olarak çalışmaktadır. Ancak milyon dolarlık bir açık sayesinde birçok kişi ölmeye başlayacaktır.
FİLMİN KÜNYESİ
Yönetmen: Yılmaz Erdoğan
Senarist: Yılmaz Erdoğan
Oynayanlar:Yılmaz Erdoğan, Songül Öden, Farah Zeynep Abdullah, Şükran Ovalı
Yapım: 2016, Türkiye
Ekşi Elmalar
1970’li yılların sonunda Hakkari’de muhteşem bir elma bahçesi içindeki evde başlayan ve 1990’lı yılların sonunda Antalya’da son bulan hikâyesi ile Ekşi Elmalar, Türkiye’nin 30 yıllık yakın tarihini, Yılmaz Erdoğan’ın canlandırdığı Belediye Başkanı Aziz Özay, eşi Ayda ve birbirinden güzel kızları Muazzez, Türkan, Safiye ve diğer fertleriyle, kalabalık bir aile hikâyesiyle beyazperdeye taşıyor.
FİLMİN KÜNYESİ
Filmin orijinal adı: Kubo and the Two Strings
Yönetmen: Travis Knight
Senarist: Marc Haimes
Seslendirenler:Ege Gürel, Kadir Çermik, Burcu Başaran, Bedia Öztep
Yapım: 2016, ABD, 101 Dk.
Kubo ve Sihirli Telleri
Zeki ve iyi kalpli Kubo, Hosato, Akihiro ve Kameyo’nun da yaşadığı sahil kentinde insanlara hikâyeler anlatarak mütevazı bir hayat sürmektedir. Ama sessizliği, eski bir kan davasının peşine düşen kötü bir ruhu kazara çağırmasıyla bozulur. Artık kaçmak zorunda olan Kubo, güçlerini Maymun ve Böcek’le birleştirir. Ailesini kurtarmak ve samuray savaşçısı olan şehit babasının gizemini çözmek için sefere çıkar.